0,00% Idag
-30,60% Sedan årsskifte

2022-09-20 17:44:05

BÖRSEN: NYTT ÅRSLÄGSTA, BANKSEKTORN MOT STRÖMMEN, OMXS30 -1,1%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen inledde tisdagens handel på plus men vände tvärt ned efter Riksbankens räntebesked där en höjning av styrräntan om 1 procentenhet presenterades. Fastighetssektorn föll tungt medan storbankerna handlades upp på det, något oväntade, räntebeskedet.

Vid stängning hade det svenska storbolagsindexet OMXS30 backat 1,1 procent till 1.857. Aktier för cirka 15,9 miljarder kronor omsattes under dagen på Stockholmsbörsen. Breda index, OMXSPI, var samtidigt ned procent 2,0 till 722,79 – ett nytt årslägsta. Den tidigare lägsta noteringen från den 1 juli var 726,38.

Bankerna placerade sig i toppen av OMXS30, efter en svagare utveckling på måndagen. Kvartetten Handelsbanken, SEB, Swedbank och Nordea klättrade 2,0-2,8 procent.

DNB anser att risken för att fallande fastighetspriser ska utgöra ett hot mot de svenska bankerna är överdriven, bland annat på grund av hälsosamma underliggande fundamenta på den lokala fastighetsmarknaden. För SEB har DNB höjt sin rekommendation till köp från behåll.

Utöver bankerna steg livekasinoleverantören Evolution 2,2 procent som enda bolag utanför banksektorn på plus i storbolagsindexet.

I botten placerade sig molnkommunikationsbolaget Sinch, följt av investmentbolaget Kinnevik, ned 4,2 respektive 3,8 procent.

Teleoperatörerna Tele2 och Telia backade i stället 3,5 respektive 3,2 procent. Den norska teleoperatören Telenors kommentar kring pressen från energipriserna innebär en negativ läsning för de svenska teleoperatörerna Telia och Tele2, skrev Carnegie i ett morgonbrev. Telenor varnade i ett pressmeddelande inför tisdagens kapitalmarknadsdag för att energiprisutvecklingen de senaste månaderna gör det allt svårare att nå guidningen för 2022 om ett oförändrat ebitda-resultat. På Oslobörsen var Telenor upp 0,6 procent.

Fastighetsbolaget SBB handlades ned 3,6 procent. Sektorn hade överlag en svag kursutveckling utanför storbolagsindexet. Stockholmsbörsens fastighetsindex var ned 5,8 procent med Corem, Fastpartner och Heba i botten, ned 9,4- 11,3 procent.

Även byggbolagen JM och Skanska tappade med nedgångar om 5,7 respektive 7,4 procent.

Läkemedelsbolaget Oncopeptides backade 46 procent sedan den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA publicerat briefingboken inför mötet med Oncologic Drugs Advisory Committee, ODAC, den 22 september, 2022. Inför tisdagens handel hade ABG Sundal Collier sänkt sin rekommendation för Oncopeptides till behåll från köp och höjt riktkursen till 43 från 25 kronor. Oncopeptides stängningskurs var 18:51 kronor.

Förvärvskonglomeratet Storskogen föll 13,3 procent, en nedgång som tilltog efter Riksbankens räntebesked. Dagens Industri lyfter att högre räntekostnader kan komma att påverka Storskogen givet den lånestruktur som finns i bolaget.

Det First North-listade bolaget Enersize, med drygt 37 miljoner kronor i börsvärde, rusade 93 procent utan bolagsspecifika nyheter.

Graf: OMXS30 tisdagen den 20 september

Källa: Infront