0,00% Idag
-1,06% Sedan årsskifte

2020-07-13 08:36:26

BÖRSEN: FLERA RAPPORTER, ALFA LAVAL LÄGGER BUD PÅ NELES

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen gick mot en positiv öppning på måndagen efter den uppgång som avslutade förra veckans handel. Det positiva sentimentet ser därmed ut att hålla i sig trots att WHO på söndagen rapporterade om drygt 230.000 nya fall av covid-19, en rekordökning.

Det svenska storbolagsindexet OMXS30 väntas enligt IG Markets förhandel öppna upp 1,1 procent. Terminen för tyska DAX pekade samtidigt på en uppgång om 1,6 procent.

"Politik kommer att vara i fokus under veckan då EU under ett toppmöte ska försöka komma överens om ett Coronapaket för att stödja ekonomin under återhämtningen. Signalerna från de fyra sparsamma (Sverige, Danmark, Nederländerna, Österrike) är att man fortsätter sig motsätta sig förslaget som stöds av Frankrike och Tyskland och risken är stor att man i nuläget inte kommer överens", skriver SEB i ett morgonbrev.

På rapportfronten redovisade Essity en organisk tillväxt på -9,3 procent för det andra kvartalet, att jämföra med analytikernas förväntningar på -6 procent. Det justerade ebita-resultatet kom in något bättre än väntat.

"Försäljningen har påverkats negativt av covid-19 pandemin och relaterade nedstängningar samt lagerjusteringar efter hamstringen bland konsumenter och distributörer under mars 2020", skrev bolaget i rapporten.

Kinneviks substansvärde var vid utgången av andra kvartalet 323 kronor per aktie. Kursen den 30 juni var 245 kronor, motsvarande en rabatt på drygt 24 procent.

Alfa Laval har lämnat ett kontantbud på finländska Neles uppgående till 11:50 euro för varje utestående aktie, vilket värderar Neles till omkring 1.727 miljoner euro. Budpriset motsvarar en premie om cirka 32,8 procent.

Medicinteknikföretaget Vitrolifes försäljning minskade med 45 procent under det andra kvartalet. Bolagets vd Thomas Axelsson bedömer att bolaget kommer att påverkas negativt av minskad efterfrågan till följd av pandemin även under det andra halvåret.

Industrigruppen Volatis ebita-resultat ökade preliminärt med 41 procent till 181 miljoner kronor under det andra kvartalet. Enligt Volati är det bättre än vad bolaget bedömer att marknaden förväntat.

Notes rörelseresultat ökade till 42 miljoner kronor under kvartalet, upp från 31 miljoner kronor motsvarande period föregående år.

Fastighetsbolaget Nyfosa hade hyresintäkter för på 479 miljoner kronor i det andra kvartalet (330). Driftöverskottet blev 342 miljoner kronor (225) och förvaltningsresultatet uppgick till 248 miljoner (201).

Bland rekommendationer har SEB sänker sin rekommendation för MTG till behåll från köp.