2017-08-15 17:51:05

BÖRSEN: CLAS OHLSON FÖLL EFTER JULISIFFROR, OMXS30 -0,7%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen inledde tisdagen optimistiskt men försvagades efterhand. Rapportfloden fick förnyad kraft och i den glänste ett par datorspelsbolag. Clas Ohlson hade det tuffare efter försäljningssiffror för juli.

Vid stängning hade OMXS30 backat 0,7 procent till nivån 1.543 och dagens omsättning summerades till 11,6 miljarder kronor.

Oron för krigshandlingar mellan USA och Nordkorea har dämpats, där de senare tonat ned hotet mot Guam. Index på hemmaplan startade också uppåt, men kurvan vände ned efter en stunds handel och höll sig på minus resten av dagen.

I Stockholm utökades nedgången när statistik visade att konsumentpriserna, räknat med fast ränta, steg 2,4 procent i juli jämfört med juli 2016. Det var första gången sedan december 2010 som KPIF-inflationen låg över 2 procent. Kronan stärktes omedelbart, ett tecken på att finansmarknaderna tror att en räntehöjning kommer tidigare än Riksbanken signalerat.

Bankerna tenderar att tjäna mer pengar i tider av högre ränta, allt annat lika, och delar av banksektorn handlades upp något. Swedbank steg med 0,4 procent och SEB med 0,2 procent, medan Nordea och Handelsbanken låg på minus.

Svenskarna verkar inte ha ägnat sommaren åt shopping i någon större utsträckning, åtminstone inte hos Clas Ohlson vars totala försäljning sjönk 3 procent i juli, sämre än analytikerna räknat med. Prylkedjans aktie backade 4,1 procent.

På rekommendationsfronten gav Nordeas initiering av Dometic avtryck i kursen. Banken råder till sälj och aktien handlades ned 4,3 procent.

Nordea ser en "betydande risk" för att Nibes rörelsemarginal kommer att utgöra en besvikelse i den förestående rapporten för andra kvartalet, framgick av en uppdatering där riktkursen justerades ned marginellt till 67 kronor och där bankens säljråd upprepades. Nibe-aktien backade 3,2 procent till 76:05 kronor.

Svenskbekantingen Schibsted, som äger Blocket och flera liknande tjänster i Europa, föll 5,7 procent i Oslo. Facebook ska lansera sin tjänst Marketplace i 17 europeiska länder och därmed utmana bland annat Blocket.

Bland tisdagens rapportbolag belönades THQ Nordic med en uppgång på drygt 9 procent. Spelbolagets omsättning växte 62 procent i andra kvartalet och det är bland annat den kommande lanseringen av spelet Darksiders III som lyft försäljningen av tidigare versioner av samma spel. I samma sektor ökade Paradox sin vinst och försäljning i andra kvartalet och aktien steg 3,6 procent.

Munters, som nyligen gjorde comeback på börsen, nådde en 12-procentig organisk tillväxt i kvartalet med ett rörelseresultat på 143 miljoner kronor, ned från 150 miljoner. Aktien tappade 2,9 procent.

Friskvårdskedjan Actics marginal gick ned från 20 till 16 procent i andra kvartalet och på börsen sjönk aktien 3,9 procent.

Eniro redovisade negativt kassaflöde samtidigt som ebitda försvagades till 39 miljoner kronor (116) i andra kvartalet. Eniro-aktien var ned 1,1 procent.

Auktionshuset Lauritz.com sänkte sin intäktsprognos i kvartalsrapporten och aktien tappade 6,8 procent.

Collector fortsatte upp 1,5 procent efter flera nedgångsdagar förra veckan. Nischbankens grundare och tillförordnade vd Lena Apler köpte 50.000 aktier i Collector den 11 augusti för nästan 4,6 miljoner kronor, enligt FI:s insynslista.

First North-listade Arc Aroma Pure handelsstoppades på eftermiddagen. Tisdagens senaste avslut, strax före stoppet, låg på 73 kronor, motsvarande en uppgång med nästan 7 procent från måndagens stängning. Stoppet gäller "tills vidare".

Bäst utveckling - Idag Topplistor