0,00% Idag

2020-10-07 14:04:04

BÖRSEN: INLEDANDE UPPGÅNG KOM AV SIG, OMXS30 OFÖR

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen handlades efter lunchtid i en oregelbunden tendens på onsdagen. Vinnare fanns inom verkstadssektorn. Boozt fick bränsle av en höjd prognos medan Storytel gick framåt efter att ha redovisat intäkter över bolagets prognos i det tredje kvartalet.

Vid 14-tiden var Stockholmsbörsens OMXS30-index i det närmaste oförändrat vid 1.840. Aktier för 8 miljarder kronor var då omsatta på Stockholmsbörsen. På kontinenten handlades de ledande Europabörserna i en oregelbunden till vikande tendens.

Storbolagsindexets vinnarkolumn präglades av verkstads-och industribolag.

Alfa Laval, som fått sin rekommendation höjd till köp från behåll samt höjd riktkurs av SEB, klev upp drygt 3 procent.

SKF förbättrades med 0,8 procent till 195:40 kronor. Aktien fick viss draghjälp från Danske Bank som höjt riktkursen för kullagerföretaget till 220 kronor från 195 kronor med upprepad köprekommendation.

Sandvik och Atlas Copco steg 1,2 respektive knappt 1 procent.

På förlorarsidan noterades Telia, som under gårdagen stärktes med nästan 4 procent, med en nedgång på drygt 1 procent. Storbankerna utvecklades blandat där Swedbank backade 1 procent medan Nordea avancerade 0,4 procent.

E-handelsbolaget Boozt har justerat upp prognosen för 2020 års justerade rörelsemarginal till intervallet 4,5-5,5 procent, att jämföra med tidigare prognos om 3,5-4,5 procent. Prognosen om en nettoomsättningstillväxt på 20-25 procent är oförändrad.

"Den bättre utveckling än väntat under tredje kvartalet är en följd av en bra start på höst/vintersäsongen och en förbättrad bruttomarginal, huvudsakligen på grund av en ovanligt hög andel kampanjvaror", uppges det.

Boozt-aktien var upp 19 procent.

Storytel steg lite över 3,5 procent efter att bolaget kablat ut siffror avseende bland annat streamingintäkter under det tredje kvartalet. Ljudboksbolaget hade 1.360.300 betalande abonnenter i genomsnitt under det tredje kvartalet, en ökning med 103.300 kunder jämfört med andra kvartalet 2020 och högre än bolagets prognos på 1.345.000 betalande kunder. Streamingintäkterna kom in högre än bolagets tidigare prognos.

Midsona höjdes knappt 8 procent efter ett förvärv av danska System Frugt för knappt 0,3 miljarder kronor på skuldfri basis. Förvärvet väntas under 2020 omsätta lite drygt 0,5 miljarder kronor med ett ebitda-resultat på 38 miljoner kronor.

SAS presenterade trafiksiffror för september. Flygbolaget, där trafiken fortsatt påverkas negativt av den pågående pandemin, sänktes närapå 3 procent.

Diamyd Medical fortsatte tisdagens nedgång med ett fall på 16 procent under hög omsättning. Forskningsbolaget kom under onsdagen med sitt bokslut för det brutna räkenskapsåret som avslutades i augusti.

IT-återförsäljaren Dustin har kommit med bokslut och aktien steg nästan 10 procent. Det justerade ebita-resultatet kom in på 101 miljoner kronor för det fjärde kvartalet (juni-augusti) i det brutna räkenskapsåret 2019/2020. Enligt det av Infront sammanställda snittestimat väntades ett justerat ebita-resultat på 91 miljoner kronor. Styrelsen avser att lämna förslag på utdelning i samband med kallelse till årsstämman.

Duni upplever att återhämtningen successivt fortsatt under det tredje kvartalet. Aktien steg 8 procent då bolaget presenterade preliminära siffror för det tredje kvartalet.

Ögonsensorföretaget Tobii stärktes cirka 12 procent. Bolagets affärsområde, Tobii Dynavox, aviserade på tisdagskvällen ett nytt samarbete med Google.

Electra Gruppens styrelse har beslutat att föreslå en utdelning på 2:25 kronor för 2019 samt en extra utdelning om 1 krona för 2020. Aktien belönades med en uppgång på knappt 5 procent.

JM backade 3 procent till 274:50 kronor. SEB Equities har sänkt rekommendationen för bostadsutvecklingsbolaget till sälj från behåll medan riktkursen justerats upp till 231 kronor (210). Banken motiverar beslutet med att aktien handlas nära historiska toppar och att 2021 kan bli ett mer utmanade år för bostäder.