+0,60% Idag

2019-05-08 18:02:02

BÖRSEN: NÅGOT UPP PÅ HOPP OM HANDELSLÖSNING, OMXS30 +0,3%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen slutade något högre på onsdagen med stöd av uppgifter från Trump-administrationen om att USA:s regering ska ha fått indikationer på att Kina vill teckna ett handelsavtal. Därmed bröts den kraftigt nedåtgående utvecklingen från tidigare i veckan. Bolagsrapporterna fortsatte samtidigt att hagla in med Ratos som kursvinnare.

Storbolagsindexet OMXS30 slutade upp 0,3 procent vid nivån 1.623. Aktier för 17,3 miljarder kronor omsattes på Stockholmsbörsen.

Bland storbolagen gick Tele2 bäst med en uppgång på 2,8 procent, följt av Volvo som avancerade 1,7 procent och Autoliv som steg 1,5 procent.

Mätteknikföretaget Hexagon lyfte 1,2 procent med stöd av köprekommendationer från såväl Handelsbanken som Kepler Cheuvreux i spåren av tisdagens delårsrapport.

Både Swedbank och Nordea riskerar att behöva överge sina utdelningsprinciper, bedömer analytiker som Dagens Industri har varit i kontakt med. Nordea backade 1,3 procent och Swedbank 0,6 procent medan de övriga två storbankerna steg något.

Avskilda utdelningar i HM och Kinnevik tyngde OMXS30 på marginalen. Dessa aktier tappade 2,7 respektive 0,9 procent.

Investmentbolaget Ratos rusade hela 21 procent efter att ha redovisat en resultatförbättring och signalerat att de genomförda åtgärdsprogrammen börjar ge effekt.

Nolato, som tillverkar polymera produktsystem, klättrade 11 procent efter en delårsrapport där bolaget uppgett sig se tecken på att lagersituationen som påverkat Vaporiser Heating Products negativt nu har normaliserats.

Skogsbolaget Holmen redovisade ett rörelseresultat på 643 miljoner kronor, vilket var 2 procent lägre än ett analytikersnitt från Infront Data. Produktionsstörningar påverkade negativt. Bolaget ser tecken på avmattning, sade vd Henrik Sjölund om branschen. Aktien tappade 0,9 procent.

Fastighetsbolaget Balder drogs upp 6 procent efter ett ökat förvaltningsresultat i kvartalet. Andra rapportvinnare var enzymbolaget Genovis som ökade 5 procent, hjälmbolaget Hövding som steg 7 procent och Bergs Timber som steg 1,8 procent. Oljebolaget IPC avancerade 5 procent efter en rapport som fick ett gott betyg av analytiker.

Semafo steg 7 procent sedan guldbolaget redovisat en vändning till vinst samtidigt som ett starkt kassaflöde i det första kvartalet stack ut, enligt analyshuset Dejardins.

C-rad och Anoto var däremot tvåsiffriga rapportförlorare. Även Biogaia, spelutvecklaren Stillfront och omsorgsbolaget Ambea backade efter sina delårssiffror.

MTG-avknoppningen Nent sjönk 0,8 procent. SEB har sänkt sin rekommendation till sälj. Aktien har blivit dyr efter den senaste tidens kursuppgång, särskilt med tanke på att den svenska tv-annonsmarknaden går mot tuffare tider, anser analyshuset.

De diskussioner som förts mellan styrelserna i Nextcell Pharma och Idogen avseende ett möjligt samgående har avbrutits. Handeln i de båda bolagens aktier, som har varit stoppad, återupptogs på Spotlight med Nextcell 26 procent ned medan Idogen stärktes 9 procent.

Bravida backade 3,8 procent. Installationsbolagets vd Mattias Johansson har sålt en fjärdedel av sitt aktieinnehav.

SEB Equities har sänkt medicinteknikbolaget Arjo till behåll. Aktien handlades visserligen utan rätt till utdelning om 0:55 kronor, men var ned 1:84 kronor.

Diagram: Storbolagsindexet OMXS30 onsdagen den 8 maj

Bildkälla: Infront