+0,08% Idag

2019-07-03 11:15:09

BALDER: BÖR HANDLAS TILL PREMIE MOT SUBSTANS - KEPLER CHEUVREUX

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Balder handlas, i likhet med fastighetssektorn överlag, i linje med det substansvärde som estimeras vid utgången av 2019. Balder förtjänar dock en premie med sin historik och den stora andelen bostäder i portföljen.

Det anser Kepler Cheuvreux som höjt rekommendationen för aktien till köp (behåll) med ny riktkurs om 358 kronor (330), vilket Nyhetsbyrån Direkt rapporterat om tidigare på onsdagen.

Riktkursen motsvarar 105 procent av vad substansvärdet bedöms uppgå till vid halvårsskiftet 2020.

"Balder handlas i linje med marknaden, även om de historiskt alltid handlats till ett premium till sina konkurrenter, då de konsekvent levererat aktieägarvärde. Enligt oss bör bolaget handlas till en premie på 5 procent då nästan 60 procent av Balders portfölj är bostadsfastigheter, vilka är mer stabila än kontor", skriver investmentbanken i ett marknadsbrev.

Att även Diös höjs till köp från behåll motiveras med att aktien efter en viss nedgång sedan april handlas i linje med substansvärdet. Kepler Cheuvreux bedömer att substansvärdet fortsätter att växa solitt framöver och ger upphov till en kurspotential överskridande 10 procent. Den nya riktkursen om 79 kronor (77) ligger i linje med det substansvärde som Diös bedöms redovisa om 12 månader.

Vidare upprepas köp av Fabege med en ny riktkurs om 164 kronor (151). Även för SBB upprepas köp med en riktkurs på 15:40 kronor (14:20). Wihlborgs får också ett upprepat köpråd med ny riktkurs på 158 kronor (149). För Atrium Ljungberg upprepas behåll med uppjusterad riktkurs till 177 kronor (175).

Atrium Ljungberg nämns dock som en sektorfavorit i en ny fastighetsanalys från Nordea tillsammans med SBB som banken tagit upp till bevakning med en köprekommendation och riktkursen 15:40 kronor, vilket Direkt skrivit om tidigare på onsdagen. Nordea rekommenderar även köp av bland annat Fabege, Hufvudstaden och Kungsleden medan Hemfosa sänkts till sälj (behåll) och Castellum höjts till behåll (sälj).