+0,64% Idag

2018-03-15 10:40:39

BÖRSEN: H&M TAPPAR I DÄMPAD HANDEL, VERKSTAD UPP, OMXS30 +0,3%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen inledde torsdagen med svagt stigande kurser. H&M tyngde efter att försäljningssiffrorna visat sämre utveckling än väntat. Verkstadsbolagen gladde med uppgångar.

Vid 10.30-tiden var Stockholmsbörsens OMXS30 upp med 0,3 procent till 1590. I Frankfurt och Paris steg börserna svagt. DAX-index och CAC40 var upp med 0,7 respektive 0,6 procent. Halvledarbolagen Infineon i Tyskland och ST Microelectronics i Frankrike bidrog till uppgångar.

Börserna i USA handlades ned på onsdagen efter ökad oro för handelskrig. Det var främst industribolag som väntas påverkas av handelskriget som föll.

I Stockholm sjönk H&M rejält efter svaga försäljningssiffror. Aktien tappade 4,8 procent och noteras nu kring nivåer senast sedda vid finanskrisen 2008 då aktien som lägst i november på 125 kronor.

Försäljningen för det första kvartalet var oförändrad jämfört med samma kvartal året innan. Väntat hos analytikerna var en ökning med 1,2 procent.

"Försäljningsutvecklingen kommer att sätta press på konsensusestimatet för H&M:s vinst per aktie för det första kvartalet och för helåret", menar Royal Bank of Canada i en kommentar till Bloomberg.

Uppåt var det annars för industribolagen. Sandvik, Atlas Copco och Alfa Laval steg mellan 1 till 1,7 procent.

Dagens förlorare på Stockholmsbörsen var ventilationsbolaget Systemair. Aktien tappade drygt 11 procent efter en svag rapport i det brutna räkenskapsårets tredje kvartal. Svag försäljning i Norge och Danmark men framförallt ett svagt resultat som avvek med 40 procent från förväntningarna satte ett negativt avtryck i rapporten.

"Resultatet för kvartalet blev något av en besvikelse", konstaterade vd Roland Kasper i rapporten.

Nedåt var det även för klädkedjan MQ, som fick sänkt rekommendation till sälj av SEB Equities.

"Vi har sänkt våra LFL-estimat (jämförbar försäljning i butiker) för hela prognosperioden, inklusive en 6-procentig sänkning av vårt LFL-estimat för Q2. Med tanke på den kampanjdrivna marknaden har vi också höjt våra rea-antaganden i bruttomarginalen", skriver SEB. Aktien tappade 5,5 procent.

Även bilhandlaren Bilia sällade sig till förlorarna. Kepler Cheuvreux har sänkt sin rekommendation till behåll från tidigare köp. Aktien är rimligt värderad och gällande dieselfrågan uppskattar banken en viss dämpning för dieselbilar mot bakgrund av potentiella restriktioner heter det i en analys. Aktien var ned 5,9 procent.

Bland vinnarna toppade teknikbolaget Tobii med en uppgång på nära 6 procent. Bolaget ska samarbeta med amerikanska halvledarbolaget Qualcomm kring eyetracking.

Utanför Stockholmsbörsen steg tandvårdsbolaget Orasolv med drygt 50 procent efter att ME Dental laget ett bud på bolaget.

Det var även uppåt för spelbolaget Stillfront. Aktien har fått höjd riktkurs till 228 kronor med upprepad köprekommendation av Pareto. Aktien steg med nära 5 procent till 176:70 kronor.

Mjukvarubolaget Zutec, som gör sin första dag för handel på First North, noterades till 22 kronor, teckningskursen för aktien var på 24 kronor.

Under torsdagen väntas ny statistik från amerikanska håll. Detta då Philadelphia Fed index för mars kommer under eftermiddagen. Prognoserna pekar på en dämpning till 22,5 i mars från 25,8 i februari.

Graf: OMXS30 under tisdagen 15/3

Källa: Infront