2017-09-13 08:37:35

BÖRSEN: MINDRE RÖRELSER PÅ NEDSIDAN ATT VÄNTA

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen väntas få en lugn inledning på onsdagen utan några större kursrörelser.

På Asienbörserna syntes övervägande mindre förändringar på onsdagsmorgonen. Tokyobörsen gick framåt medan börsen i Taiwan backade.

Rörelserna på USA-börserna var begränsade efter att Stockholmsbörsen stängt handeln på tisdagen. Nyheterna dominerades av Apples presentation av sina nya Iphone-modeller. Flaggskeppsmobilen Iphone X kommer, som förhandstipsen talade om, att använda sig av ansiktsigenkänning i stället för fingeravtrycksläsare.

Apple, som vid tidigare tillfällen har varit en stor trendsättare i mobiltelefonindustrin, skulle med sitt val av identifikationslösning kunna ge huvudbry för Fingerprint Cards aktieägare.

Strax före klockan 8.30 visade terminerna för de ledande Europabörserna på mindre rörelser nedåt. Terminen för Paris-, Frankfurt-, Londonbörsen pekade ned mellan 0,1 till 0,3 procent Förhandeln i Stockholm indikerade samtidigt en nedgång på 0,2 procent.

Skanskas vd Johan Karlström har meddelat att han önskar sluta som vd och lämnar då även styrelsen. Han kommer att fortsätta arbeta som senior rådgivare till och med januari 2019.

Clas Ohlson meddelade att detaljhandelskedjan kommer att presentera en ny strategisk plan och reviderade finansiella mål i maj 2018. Strategiarbetet sammanfaller med Clas Ohlsons 100-årsjubileum och kommer att gå under arbetsnamnet "100 år till".

JM:s vd Johan Skoglund bedömer, i en intervju med Dagens industri, att vi går mot en mer normal bostadsmarknad. Bostadsbyggbolagets försäljningsgrad har i pågående produktion rört sig nedåt.

Karolinska Development meddelade att portföljbolaget Bioarctic, med forskning mot Alzheimers sjukdom planerar en börsnotering på Stockholmsbörsen. Vidare kom portföljbolaget Umecrine med positiva studieresultat i fas 1b för indikationen hepatisk encefalopati, som obehandlat kan ge upphov till skrumplever eller gulsot.

Barclays höjer sin riktkurs för Astra Zeneca till 63 pund från tidigare 55 pund med en upprepad rekommendation om övervikt.

Exane BNP Paribas höjer sin rekommendation för AAK till neutral från tidigare underperform.

Addtech har fått en höjd rekommendation till behåll från tidigare sälj av SEB.

Vid en blick utanför Stockholm kan noteras att det norska oljeservicebolaget Seadrill ansökt om konkursskydd i enlighet med den amerikanska konkurslagstiftningens kapitel 11, efter att ha utarbetat en plan där långivare ska tillföra bolaget totalt 1 miljard dollar för omstrukturering.Nuvarande äger kommer få behålla cirka 2 procent av det egna kapitalet efter rekonstruktionen.

Bäst utveckling - Idag Topplistor