-0,43% Idag
-0,65% Sedan årsskifte

2017-09-13 08:45:34

BOTNIA EXPLORATION: VILL BYTA LISTA TILL FIRST NORTH

STOCKHOLM (Direkt) Gruvprospekteringsbolaget Botnia Exploration vill byta lista från Aktietorget till First North.

Botnia planerar att inom de närmaste veckorna ha ett så kallat uppstartsmöte med Nasdaq och ambitionen är att då kunna presentera en indikativ tidplan för när handel på Nasdaq First North kan inledas.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Ett av de krav som Nasdaq ställer på bolag listade på First North är att kursen ska vara minst 50 eurocent eller motsvarande belopp i svenska kronor. Då Botnias nuvarande kurs är lägre än 50 eurocent genomför Botnia en omvänd split för att detta krav ska uppfyllas. Beslut om omvänd split ska tas vid en extrastämma i Botnia den 11 oktober.

"Anledningen till att vi har beslutat om ett listbyte är vår positiva utveckling i Vindelgranseleområdet och vikten av att öka exponeringen både mot den nationella och den globala marknaden. Nasdaq är ett internationellt erkänt varumärke och guld har ett stort globalt intresse. Vår långsiktiga ambition är att fortsätta den positiva utvecklingen av Botnia för att i framtiden kunna tas upp på någon av de större börserna och då är det ett naturligt steg att påbörja samarbetet med Nasdaq redan nu", säger Bengt Ljung, vd på Botnia Exploration, i en kommentar.