+1,31% Idag

2019-04-10 17:41:44

BÖRSEN: GETINGE VINNARE I BRED UPPGÅNG, OMXS30 +0,7%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen avancerade på onsdagen, i likhet med flera av de större Europabörserna, och stängde vid dagshögsta.

ECB lämnade styrräntorna oförändrade och chefen Mario Draghi sade efter räntebeskedet att riskerna mot euroområdets utsikter fortsatt lutar över mot nedsidan.

Samtliga sektorer på Stockholmsbörsen slutade på plus med särskilt god utveckling för råvaror och telekom, och en klar majoritet av aktierna i OMXS30-indexet steg.

Vid stängning hade Stockholmsbörsens OMXS30-index klättrat 0,7 procent till 1.629 och aktier för 16,1 miljarder kronor var omsatta på Stockholmsbörsen.

Bäst i storbolagsindexet var Getinge med en uppgång på 3,1 procent, följd av Securitas som steg 2,2 procent.

Securitas rival G4S rusade 19 procent i Köpenhamn sedan kanadensiska Gardaworld bekräftat att bolaget överväger att lägga ett kontantbud på G4S. Evening Standard skrev tidigare på onsdagen att källor angett en prislapp på runt 3 miljarder pund för G4S. Nyheten bidrog även till att dra upp Securitas.

Volvo stärktes 0,9 procent. Aktien har fått en höjd riktkurs av Nordea, 185 kronor mot tidigare 175, och en upprepad köprekommendation.

Bortsett från Swedish Match, som handlades utan rätt till utdelning, var Swedbank svagast i OMXS30 med ett tapp på 0,4 procent.

IT-återförsäljaren Dustin rapporterade för räkenskapsårets andra kvartal en justerad ebita-marginal på 4,8 procent, ned från 5,3 procent motsvarande period i fjol och som orsak angav bolaget bland annat mixeffekter. Aktien backade 2,4 procent.

Satellitbolaget Ovzon avancerade 24 procent efter att ha tecknat ett flerårigt avtal med Intelsat där det totala ordervärdet är cirka 520 miljoner kronor.

"I och med det här finns det en potential för oss att växa den nuvarande affären", sade Ovzons vd Per Wahlberg till Nyhetsbyrån Direkt.

Orexo lyfte 5 procent på nyheten att konkurrenten Indivior har åtalats i USA, vilket enligt Orexis vd Nikolaj Sørensen innebär en chans att öka marknadsandelarna gällande preparat mot opioidberoende.

Ljudboksbolaget Storytel tappade 3,7 procent. Oenighet om ersättningsnivåer gör att Bonnierförlagen för närvarande inte släpper nya titlar till Storytel. Bland annat går Storytel miste om deckarförfattarinnan Camilla Läckbergs senaste bok.

RLS Global handlades upp drygt 41 procent. Bolaget, som har familjen Lundin i ägarlistan, har fått ett CE-godkännande av Lloyd's Register för sårvårdsprodukten Chlorasolv. RLS vd Karin Fischer passade på att köpa 20.000 aktier i bolaget under onsdagens kursuppgång.

Medicinteknikbolaget Sedana Medical backade, med 4,6 procent. Bolaget har träffat amerikanska FDA och slutsatsen är, enligt Pareto Securities, att en USA-lansering ligger längre bort i tiden än tidigare planerat.

Bränsleteknikföretaget Triboron, med kända namn som Carl-Henric Svanberg och Hans Stråberg på ägarlistan, har stigit kraftigt sedan måndagens debut på First North men på onsdagen vände aktien nedåt. Triboron föll 16 procent till 17:60 kronor, men ligger trots det 100 procent ovanför teckningskursen 8:80 kronor i den emission som gjordes inför listningen.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 10 april

Bildkälla: Infront