+0,83% Idag

2018-12-21 08:54:13

BÖRSEN: VÄNTAS ÖPPNA NÅGOT NED, CEVIAN HAR GÅTT IN I NORDEA

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen ser ut att inleda fredagen aningen lägre, efter en mycket svag torsdag när marknaden smälte Riksbankens delvis oväntade räntehöjning och USA-börserna sjönk efter oro för nedstängning av viss statlig verksamhet. Nordea väntas tilldra sig intresse efter beskedet att aktivistfonden Cevian Capital har köpt 2,3 procent av bolaget. I banksektorn noteras även Danske Banks nya vinstvarning på torsdagskvällen.

Storbolagsindexet OMXS30 ser enligt IG Markets förhandel ut att öppna ned 0,2 procent, efter att på torsdagen ha backat 2,1 procent. Även de ledande Europabörserna väntas öppna något ned.

USA-börserna sjönk drygt 1,5 procent på torsdagen, varav runt en halv procentenhet efter den svenska börsens stängning. Problem i budgetförhandlingar bidrog till fortsatt oro. USA-börsterminer indikerar i nuläget inga större rörelser i eftermiddag.

Oljepriserna backade rejält på torsdagen. WTI-oljan sjönk 4,3 procent till den lägsta nivån på över ett år och är ned cirka 40 procent sedan oktober.

Cevian har 2,3 procent av aktiekapitalet i Nordea, meddelade aktivistfonden på morgonen. Cevian ser väsentlig värdepotential i Nordea, är budskapet.

"Vi kommer att jobba med Nordeas ägare, styrelse och ledning för att realisera denna värdepotential utan onödig tidsförskjutning. Vi ser framför allt fram emot att arbeta med Nordeas storägare Sampo", sade Christer Gardell.

Cevians post torde vara värd runt 7 miljarder kronor av Nordeas börsvärde på cirka 300 miljarder kronor. Det har under en tid förekommit spekulationer om att Cevian ska ha varit intresserade av Nordea. Cevian har tidigare bland annat haft innehav i Swedbank och Danske Bank när dessa banker har hanterat utmaningar och haft pressade aktiekurser.

Danske Bank sänkte på torsdagskvällen sin nettovinstprognos för 2018 till 15 miljarder från tidigare 16-17 miljarder danska kronor.

"Prognosjusteringen är framförallt ett resultat av försämrade förutsättningar under det fjärde kvartalet på finansmarknaderna jämfört med årets första nio månader. Den underliggande affärsprestationen är fortfarande bra", är budskapet från banken som även i september sänkte sin prognos.

Hittills har storbankerna varit försiktiga med att kommentera vad de kommer att göra med sina utlåningsräntor i spåren av Riksbankens höjningsbesked för reporäntan. Under torsdagen tappade de svenska bankaktierna klart mindre än övriga storbolag. Statliga SBAB har nu meddelat höjningar av sina bolåneräntor med 0,15-0,25 procentenheter.

För klädbolagens vidkommande kan noteras att försäljningen av kläder minskade med 5,5 procent och skohandeln med 4,2 procent under perioden 1-19 december, jämfört med samma period i fjol, enligt en undersökning av Svensk Handel Stil.

Beträffande bostadsutvecklarna har det meddelats att antalet säljstartade bostäder i Stockholms län har minskat med 53 procent under det fjärde kvartalet i år jämfört med samma kvartal i fjol, enligt en sammanställning från Svensk Nyproduktion som Nyhetsbyrån Direkt tagit del av.

Spotlight-bolaget Aerowash har beslutat om en riktad emission om 9,8 miljoner kronor med en kursrabatt på 17 procent jämfört med decembersnittkursen. Bland större aktietecknare i emissionen märks Leif GW Persson.

SBB har tecknat avtal om försäljningar av fastigheter i Sverige och Norge för sammanlagt cirka 1,6 miljarder kronor. Vidare har fastighetsbolaget beslutat om en riktad nyemission som ska tillföra cirka 150 miljoner kronor och främst användas till att återbetala lån.

Africa Oil har ökar sitt ägande i Impact Oil and Gas, ett privatägt brittiskt bolag med prospekteringstillgångar i södra och västra Afrika. Africa Oil har investerat ytterligare 20,5 miljoner dollar.

När det gäller aktierekommendationer har SEB Equities sänkt sin rekommendation för Telia till behåll från köp. Riktkursen är kvar på 45 kronor. Aktien stängde på torsdagen på 42:84 kronor.

Kepler Cheuvreux har sänkt riktkursen för modeföretaget H&M till 145 kronor från 175 kronor. Rekommendationen behåll upprepas. H&M stängde på torsdagen på 131:74 kronor.