0,00% Idag
-1,41% Sedan årsskifte

2020-04-20 09:48:58

ATRIUM LJUNGBERG: FORTSATT MOTVIND FRÅN DETALJHANDEL - PARETO

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Atrium Ljungberg har en stor exponering mot detaljhandel och fortsatt motvind från kämpande hyresgäster är att vänta.

Det skriver Pareto Securities i en analys och som Nyhetsbyrån Direkt rapporterat tidigare på måndagen sänker analyshuset sin riktkurs till 158 kronor (170), men med bibehållen köprekommendation.

I rapporten för det första kvartalet 2020 bedömde bolaget att risken från hyressänkningar i det andra kvartalet uppgick till omkring 45 miljoner kronor. Detta i händelse av att bolaget tvingas utnyttja det av regeringen aviserade stödet som ger ett bidrag på 50 procent av eventuella hyresnedsättningar till hyresgäster drabbade av coronapandemin.

Pareto tror dock att problemen kommer att fortsätta in i det tredje kvartalet och räknar med ytterligare tappade hyresintäkter om 37 miljoner kronor.

"Ändå anser vi att värderingen är attraktiv med en 24 procentig rabatt mot vår lägsta estimerade EPRA NAV för det andra kvartalet 2021", skriver Pareto.

I den positiva vågskålen ligger även försäljningen av Farsta centrum som gjordes i början av mars, och som imponerar på Pareto givet det rådande marknadsklimatet.

"Dessutom förbättrar avyttringen Atrium Ljungbergs exponering, och minskar exponeringen mot detaljhandel till 21 procent och ökar exponeringen mot kontor till 54 procent", konstaterat analyshuset.

Innan avyttringen var exponeringen mot sällanköpshandel 26 procent medan exponeringen mot kontor låg på 50 procent, detta enligt kvartalsrapporten.

Sedan rapporten i förra veckan har Atrium Ljungbergs aktie förlorat närmare 12 procent inklusive nedgången om cirka 2 procent till 137 kronor efter en halvtimmes handel på måndagen.