0,00% Idag

2021-05-21 12:25:06

TRADING DIREKT: KOPPARNS KLIMAT-CASE KÖRT IN I VÄGGEN - KOPFER

STOCKHOLM (Direkt Studios) Kopparpriset har tappat den senaste veckan efter att Kina sagt sig avse stävja prisspekulation – vilket vållat ett scenario liknande det i bitcoin. Men det är inte enda faktorn bakom elektrifieringmetallen nu stöter på patrull, menar Nordeas råvaruanalytiker Christian Kopfer i fredagens Trading Direkt.

Nordea-analytikern menar att det finns en risk att det omhuldade klimatomställnings-caset på kort sikt nog kan ha gjort sitt.

Christian Kopfer avhandlade också missförstånd som råder i marknaden kring "mjuka" råvaror som timmer, vars pris handlats upp kraftigt under det senaste året.

Tekniske analytikern Tobbe Rosén analyserade 12 aktier önskade av tittare samt just bitcoin och timmer i tillägg till den övriga genomgången av index, valutor, råvaror och ädelmetall.

Länk till avsnittet: https://youtu.be/69Y6zejH5pM

Teknisk analys: OMXS30, S&P500, DAX, EUR/SEK, USD/SEK, GBP/SEK, Guld, Koppar, Olja, Bitcoin, Timmer, Acconeer, Amazon, Clemondo, Concejo, EQT, Lime, Oasmia, Prosus, Saab, Saniona, Scandinavian Biogas Fuels, Stillfront.

Bolag som nämns i programmet: UPM Kymene, Holmen, Kinnevik, Zalando, Gamestop, Gigger.