-0,17% Idag

2021-01-08 17:51:15

BÖRSEN: FORTSATT UPP MEN BANKER MOT STRÖMMEN, OMXS30 +0,5%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen avslutade börsveckan på plus på fredagen, liksom flera av de ledande börserna i Europa. Den emotsedda amerikanska jobbrapporten för december som publicerades på fredagseftermiddagen visade blandade besked. Antalet sysselsatta i USA minskade med 140.000 personer i december, vilket var svagare än analytikerna räknat med. Novemberutfallet reviderades dock upp och arbetslösheten i december var snäppet ljusare än väntat.

Vid stängning hade storbolagsindex OMXS30 stigit 0,5 procent till nivån 1.949. Aktier för 22,8 miljarder kronor omsattes under dagen på Stockholmsbörsen.

Bland de mest handlade storbolagsaktierna låg Skanska i topp när aktien lyfte 3,3 procent. Byggbolaget har tecknat avtal om en renovering av avgångshallen i Penn Station i New York, ett kontrakt är värt cirka 3,2 miljarder kronor.

Bland andra aktier högt upp i vinnarlistan inom storbolagsindex steg Atlas Copco med 2,6 procent i A-aktien. SCA var upp 1,7 procent samt Investor och Hexagon med 1,6 procent vardera.

På minussidan i OMXS30 placerade sig storbankerna överst. Samtliga noterades lägre efter att ha utvecklats starkt på torsdagen. Svagast gick SEB med ett kurstapp på 2,2 procent, följd av Swedbank som sjönk 1,7 procent och Nordea med 1,6 procent. Handelsbanken backade 1,4 procent.

Den senaste tidens styrka för miljörelaterade bolag fortsatte. Soltech klättrade 14 procent och Renewcell lyfte 12 procent.

Private equity-bolaget EQT steg 3,6 procent sedan Nordea Markets höjt aktien till behåll från sitt tidigare säljråd. Nätbanken Avanza handlades upp 5 procent, till 254:60 kronor, efter att SEB dragit upp riktkursen för aktien från 210 till 265 kronor.

Nordea har höjt riktkursen för Bonava från 93 till 98 kronor med upprepad köprekommendation. Bostadsutvecklaren belönades med ett kurslyft på 6,4 procent till 83:15 kronor.

Affärsvärlden rekommenderar köp i omsorgsbolaget Humana och pekar på en stark marknadsposition. Humana steg 1,5 procent.

Alzinova adderade nära 11 procent. Bioteknikbolaget meddelade att läkemedelssubstansen för vaccinet ALZ-101 nu är tillverkad och uppfyller kraven för den kommande kliniska fas 1b-studie som planeras starta under andra kvartalet.

Åt andra hållet i biotekniksektorn syntes Hansa Biopharma, där aktien sjönk 8,4 procent efter studieresultat från Sarepta Therapeutics som Hansa Biopharma har ett partnerprojekt med.

Energibesparingsbolaget Enersize lyfte 7,4 procent efter besked om ett partneravtal med marockanska Scopp Solutions.

Nanoteknikbolaget Jondetech har inlett förhandlingar om ett långsiktigt samarbete med schweiziska Varioprint. First North-listade Jondetech handlades upp 3 procent.

Sportboksleverantören Kambi, som lyfte 12,5 procent på torsdagen efter en positiv vinstvarning, var upp 0,7 procent.

Lundin Energy vände ned 2,2 procent efter kursrusning dagen före i spåren av DNB Markets rekommendationshöjning till köp. Sektorkollegorna IPC och Enquest steg i stället 5,9 respektive 4,7 procent. Oljepriserna handlades upp på fredagen.

SBB:s vd Ilija Batljan har köpt ytterligare 0,5 miljoner B-aktier i SBB för totalt 13,6 miljoner kronor. SBB var upp 0,6 procent.

Spotlighthandlade Hoodin avancerade 7,5 procent. Bolaget, som har en online-plattform för bevakning och inhämtning av digitalt innehåll, har under årets första vecka tecknat avtal med fem nya partners inom medicinteknik.

Graf: OMXS30 fredag 8 januari

Bildkälla: Infront