+0,22% Idag

2018-04-11 18:00:33

BÖRSEN: GEOPOLITISK ORO TYNGDE, BANKERNA BACKADE, OMXS30 -1,4%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen handlades ned under onsdagen efter press från bland annat ökad geopolitisk oro kring Syrien, Ryssland och USA. Utvecklingen var likartad i övriga Europa. För svensk del gick banker särskilt svagt efter lönsamhetsoro kopplat till bolån. Avskilda utdelningar tyngde Telia och SSAB.

Storbolagsindexet OMXS30 sjönk 1,4 procent till nivån 1.505. Aktieaffärer för 16,3 miljarder kronor gjordes på Stockholmsbörsen.

När väl handelskriget mellan USA och Kina har gått in i en lugnare fas späddes i stället den geopolitiska oron på mellan USA, Ryssland och Syrien. Donald Trump twittrade om ett kommande amerikanskt robotangrepp mot Syrien i spåren av anklagelser om syrisk användning av kemiska vapen.

Lundin Petroleum klättrade 1,9 procent när oljepriset rörde sig uppåt i linje med den tilltagande geopolitiska oron. Barclays Capital har också höjt sin riktkurs på oljebolaget.

De svenska storbankerna tappade mellan 2,1 och 2,7 procent. Kepler Cheuvreux har sänkt riktkursen för en rad svenska banker mot bakgrund av en mörkare syn på framtida lönsamhet på den nordiska bolånemarknaden.

Få bolag noterades på plus bland OMXS30-bolagen. Ett av undantagen var telekombolaget Tele2 som steg med 1,1 procent. Aktien har höjts till köp från behåll av Kepler Cheuvreux. Analyshuset tror att Com Hem-affären kommer att vara gynnsam. Klädföretaget H&M lyfte samtidigt 1,6 procent.

Bland förlorarna fanns Assa Abloy. Deutsche Bank har sänkt sin rekommendation från köp till behåll. Investmentbanken anser att låsbolaget är ett starkt, men för högt värderat, tillväxtcase. Assa tappade 2,0 procent.

Eltel föll med 4,1 procent. Prognoserna är för höga och aktien borde handlas med en rabatt jämfört med sektorkollegor, menar Carnegie som har gett aktien en säljrekommendation.

Kursvinnare utanför storbolagen var bioteknikbolaget Wilson Therapeutics, som steg med nära 70 procent efter ett kontantbud från det amerikanska läkemedelsbolaget Alexion. Aktien steg till 230:50 kronor vilket var strax under budkursen på 232 kronor per aktie.

Uppåt var det även för CTT, verksamt inom fuktregleringssystem till flygplan, efter att flygbolaget Emirates valt att utrusta ett hittills okänt antal av sina ännu ej levererade Boeing 777X-flygplan med luftfuktare i första klass och cockpit.

"Om Emirates utrustar alla sina 150 beställda Boeing 777X-flygplan skulle ordervärdet mot Boeing uppgå till cirka 50 miljoner kronor", skrev CTT. Aktien steg närmare 9 procent.

Även Sintercast, underleverantör till motortillverkare, placerade sig högt bland vinnarna. Bolaget har producerat rekordmånga motorekvivalenter under det första kvartalet. Aktien steg med 7,4 procent.

Sjukvårdsbolaget Capio sjönk 8,6 procent efter att ha förlorat två kontrakt i Stockholm när dessa löper ut senare i år. Kontraktsförlusten väntas under 2019 tynga omsättningen med 470 miljoner kronor och ebita-resultatet med 40 miljoner.

Bland förlorarna fanns även det medicintekniska bolaget Sedana Medical, som utvecklar en ny metod för att söva patienter. Aktien föll nära 14 procent efter att bolagets studie försenats av myndighetskritik mot dess tillvägagångssätt kring inkluderingen av patienter.

Diagram: OMXS30 2018-04-11

Källa: Infront