+1,33% Idag

2019-04-15 07:24:37

SOLTECH: ASRE FÅR ORDER, ÅRLIGA INTÄKTER 1,5 MLN KR I 20 ÅR

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Solenergiföretaget Soltech Energys samägda bolag Asre i Kina har tecknat en order med Sohbi Craft (Changshu). Orden gäller installation av en solenergianläggning på 1,5 megawatt och beräknas ge årliga intäkter på 1,47 miljoner kronor. Under avtalens 20-åriga löptid beräknas de ackumulerade intäkterna uppgå till 29,4 miljoner kronor.

Det framgår av ett pressmeddelande från Soltech.

Anläggningen kommer årligen att producera cirka 1,5 miljoner kilowattimmar. Kunden förbinder sig att köpa all el som anläggningen producerar under 20 år. Investeringen i anläggningen, som fortsatt kommer att ägas av Asre, uppgår till drygt 10 miljoner kronor. Byggstart är planerad till det andra kvartalet 2019.

"Affärerna i Kina fortsätter att komma in enligt plan. Genom det gröna obligationsramverk om 1.500 miljoner kronor som Soltechs dotterbolag Asab tecknade med Jool Markets i december 2018, har vi skapat förutsättningar för att löpande kunna tillgodose det kapitalbehov vi har för att i första hand nå våra mål om 126 megawatt under 2019", säger Soltechs vd Stefan Ölander.