-0,11% Idag

2018-01-10 17:47:14

BÖRSEN: ÅRETS FÖRSTA NEDGÅNG MED TELE2 SOM SÄNKE, OMXS30 -0,2%

STOCKHOLM (Direkt) Efter en dryg vecka med stadiga indexuppgångar vände Stockholmsbörsen på onsdagen nedåt. Nedgången fick lite extra fart sedan Wall Street inlett handeln med minussiffror i spåren av att Kina hotat dra ned på köpen av amerikanska statsobligationer.

Svagast för dagen bland storbolagen var Tele2, som fick ett dåligt betyg av marknaden för det på morgonen aviserade köpet av Com Hem. På plussidan märktes Fingerprint Cards, storbankerna samt H&M.

Stockholmsbörsens OMXS30-index slutade dagen 0,2 procent ned till nivån 1.629,2. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick till drygt 18 miljarder kronor.

Dollarn föll mot flertalet valutor sedan nyhetsbyrån Bloomberg rapporterat att tjänstemän som ser över Kinas valutareserv rekommenderar att landets köp av amerikanska statsobligationer ska minskas eller stoppas helt. Amerikanska obligationsräntor steg och priserna på bas- och ädelmetaller ökade.

Storbolagsindexet OMXS30 toppades av Fingerprint Cars, som steg 1,2 procent. Uppåt var det även för storbankerna, vilka i likhet med sektorn internationellt anses komma att gynnas av högre långräntor. Bank var det breda europeiska indexet Stoxx 600:s överlägset starkaste sektor.

Bland de större förlorarna återfanns Astra Zeneca med en nedgång på 1,4 procent. Ungefär lika mycket tappade Ericsson. Skogsbolaget SCA, som fått sänkt rekommendation av Pareto, gick ned 0,8 procent.

Dagens stora nyhet på svensk mark var att Tele2 och Com Hem går samman genom en affär där Tele2 köper Com Hem med betalning både kontant och i aktier. Enligt bolagen ska samgåendet leda till positiva synergieffekter om 900 miljoner kronor.

"Synergierna är ju relativt små om man jämför med hur stora synergierna har varit i liknande affärer i Europa. Dessutom består hälften av synergierna av intäktssynergier och marknaden är ganska skeptiskt till möjligheterna att realisera sådana", kommenterade Handelsbankens analytiker Robert Slorach för Nyhetsbyrån Direkt.

Tele2 föll 7,5 procent medan Com Hem steg 3,4. Kinnevik, storägare i bägge bolagen, backade 0,6 procent. Konkurrenten Telia förlorade 1,3 procent.

Efter några dagar med positiv kursutveckling vände JM ned över 4 procent. Nordea flaggar i en färsk analysuppdatering för prisrabattrisk och sänker sin riktkurs för bostadsutvecklaren, om än med upprepad köprekommendation.

Diamantgruvbolaget Lucara Diamond gick ned 1,3 procent till 18:52 kronor sedan RBC sänkt sin rekommendation för aktien till sector perform från tidigare outperform. Riktkursen justerades samtidigt ned till 19:15 kronor från 19:47 kronor.

Nedåt var det även för flygbolaget SAS, som förlorade nästan 8 procent. Koncernens reguljära passagerartrafik, RPK, sjönk 3,8 procent i december, jämfört med samma månad i fjol, enligt färsk statistik.

Bemanningsbolaget Dedicare rekylerade ned nästan 4 procent efter flera veckor av uppgångar. I motsatt riktning gick bioteknikbolaget Wilson Therapeutics sedan hedgefonden Gladiator köpt 1,5 procent av bolaget. Aktien steg drygt 11 procent.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 10 januari 2018

Källa: Infront