-0,42% Idag

2019-11-08 17:46:04

BÖRSEN: LYFT FÖR SAS OCH MIPS STUDSADE, OMXS30 +0,5%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen stärktes på fredagen efter en handelsdag som präglades av en strid ström rapporter från små och medelstora bolag. Donald Trumps besked under eftermiddagen om att USA inte har gått med på slopade tullar resulterade bara i en tillfällig dipp på den stigande börsen.

Ericsson ledde lyftet i storbolagsindexet samtidigt som SAS rusade efter att ha kommit med en omvänd vinstvarning.

Vid stängning hade Stockholmsbörsens OMXS30-index stigit 0,5 procent till 1.773. Aktier för 15,7 miljarder kronor hade då omsatts på Stockholmsbörsen. I Frankfurt, Paris och London var motsvarande index ned med 0,2 till 0,6 procent.

Ericsson visade störst uppgång i OMXS30, 2,8 procent till 87:14 kronor. Morgan Stanley har uppgraderat aktien till övervikt, från tidigare jämvikt, med en riktkurs på 110 kronor.

Konkurrenten Nokia tas samtidigt upp till bevakning av Morgan Stanley med rekommendationen jämvikt. Nokia tappade 0,6 procent i Helsingfors.

Utanför storbolagsindexet rusade SAS drygt 9 procent. Flygbolagets spår nu att resultatet före skatt och jämförelsestörande poster kommer att uppgå till 700-800 miljoner kronor för räkenskapsåret 2019. Det är bättre än bolagets tidigare utsikter om att det skulle bli utmanande att uppnå ett positivt resultat under räkenskapsåret 2019. SAS hänvisade till starka passagerarsiffror och förbättrade enhetsintäkter.

Bland storbolagen gick Kinnevik upp 2,4 procent. Vd Georgi Ganev köpte på torsdagen 10.000 aktier i investmentbolaget för totalt 2,6 miljoner kronor. Getinge adderade 2,6 procent efter att Redburn höjt rekommendationen till neutral.

Byggbolaget Skanska fortsatte upp 1,7 procent efter en starkare rapport än väntat på torsdagen. Flera analyshus har höjt sina riktkurser efter rapportbeskedet.

På minussidan i OMXS30 syntes bland annat H&M och Boliden som sjönk 1 procent vardera.

Rapportfloden fortsatte på fredagsmorgonen med inriktning mot små och medelstora bolag.

Bilservicebolaget Mekonomen tappade 4,7 procent. Rapporten innehöll ett resultat som var bättre än väntat i bolagets egen prognossammanställning och försäljningen strax över.

Hjälmbolaget Mips vände till plus 3,6 procent efter att ha tappat tvåsiffrigt i den tidiga handeln. Bolaget hade en organiska tillväxt på minus 6 procent i tredje kvartalet. Under inledningen av det fjärde kvartalet ser bolaget dock en återhämtning av efterfrågan från hjälmtillverkarna.

Likaså rapportaktuella Sinch, som levererar molnbaserade kommunikationstjänster, tillhörde fredagens kursvinnare när aktien steg 16 procent. Bolagets bruttoresultat ökade 37 procent i tredje kvartalet jämfört med samma period förra året och den underliggande organiska tillväxten var 33 procent. Vd Oscar Werner sade till Nyhetsbyrån Direkt att han ser förutsättningar för att fortsätta växa i en snabb takt.

Spelutvecklaren Stillfronts rapport innehöll ett resultat och försäljning i linje med förhandstipsen och aktien var upp lite mer än 4 procent.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30 den 8 november

Bildkälla: Infront