-0,80% Idag

2017-03-24 17:53:18

BÖRSEN: TAMT INFÖR USA:S VÅRDBESLUT, OMXS30 -0,1%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen stängde nära oförändrat på fredagen efter att långsamt ha återhämtat sig i slutet av en vecka där marknaden börjat ifrågasätta hur mycket Donald Trump får som han vill.

Det republikanska partiets ledare planerade för omröstning på fredagen där kongressens representanthus sent om sider skulle ta ställning till en ny vårdreform i stället för Obamacare.

"Trumponomics har lyft de globala börserna på optimism, men utan någon större substans. Finansmarknaderna ser hälsovårdsreformen som ett viktigt test för Trump-administrationen och en eventuell motgång anses hota hans ekonomiska reformagenda", skrev IG Markets i ett av flera marknadsbrev där marknadsaktörer dragit paralleller till andra utlovade reformer i USA.

Nordsjöoljan handlades för under 51 dollar fatet, medan basmetallerna uppvisade blandade rörelser med zink på minus.

Storbolagsindexet OMXS30 hade vid stängning mattats 0,1 procent till nivån 1.580. Hela börsen omsatte 12,6 miljarder kronor.

Ericsson toppade OMXS30 med en uppgång på 1,2 procent.

Blankarna minskade på torsdagen för tredje dagen i följd sina positioner i Fingerprint Cards som avslutade fredagen 0,4 procent högre.

Det kanadensiska tungoljebolaget Black Pearl steg 3,8 procent på formellt klartecken att bygga oljeledningen Keystone i USA.

Storytel avancerade 6 procent. Bolaget expanderar till fyra nya marknader, däribland Ryssland.

"Redan 1.500 titlar är tillräckligt bra för att ha en intressant tjänst. Marknaden för ljudböcker i Ryssland har inte riktigt tagit fart ännu, så det blir steg för steg, att teckna avtal med förlag och få ut fler böcker", sade ljudbokschefen Jonas Tellander till Nyhetsbyrån Direkt.

Bioteknikbolaget ISR, Immune System Regulation, arbetar mot olika virussjukdomar och gjorde debut på First North. Aktien handlades nära 11 kronor, motsvarande en värdering av bolaget kring 200 miljoner kronor.

Immunicum skjuter på listbyte till Nasdaq Stockholm från First North sedan börsens bolagskommitté kommit fram till att bolaget ännu inte tillräckligt länge visat att man klarat kraven. Aktien tappade 6,4 procent.

I Capio har blivande ordförande Michael Wolf köpt 40.000 aktier. Vårdbolaget har köpt en tysk ögonklinik för nästan 10 miljoner euro. Aktien handlades 2,2 procent högre.

Feelgood har köpt vårdföretag med total omsättning på 32 miljoner kronor. Aktien var upp 4,4 procent.

Mips klättrade vidare 1 procent under sin andra handelsdag till 52 kronor, vilket kan jämföras med noteringskursen på 46 kronor.

RBC har höjt sin rekommendation för Autoliv till sector perform från tidigare underperform. Autoliv-aktien var upp 0,8 procent.

Graf: OMXS30 fredagen den 24 mars.

Källa: Infront