-0,41% Idag

2018-12-12 17:46:58

BÖRSEN: STARK BÖRSDAG MED ABB OCH BOLIDEN I TOPP, OMXS30 +2,0%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen steg markant på onsdagen och uppgången tilltog efterhand, sedan USA-börserna öppnat högre. Till optimismen bidrog Kina som enligt tidningsuppgifter lovat bli öppnare för utländska företag.

Kronan försvagades sedan inflationssiffror kommit in lägre än väntat. De flesta sektorer noterades högre, undantaget dagligvaror. ABB stod i fokus efter nyheten om att bolaget är nära att sälja sin kraftnätsdivision Power Grids till Hitachi.

Vid stängning hade OMXS30 stigit 2,0 procent till 1.494. Aktier för 15,9 miljarder aktier omsattes under dagen på Stockholmsbörsen.

ABB handelsstoppades på förmiddagen, sedan japanska Nikkei rapporterat att ABB förhandlar om att sälja Power Grids till Hitachi. Priset angavs till mellan 600 och 800 miljarder yen, motsvarande 5-7 miljarder dollar. Beloppet avser enligt analytiker Dagens Industri talat med förmodligen endast 50 procent av Power Grids, vilket skulle innebära en totalvärdering på 10-14 miljarder dollar - högre än flera bedömare räknat med.

Handeln i ABB drogs igång efter någon timme och aktien stängde 4,1 procent högre.

Bland övriga aktier i OMXS30 gick många starkt med uppgångar på 3 procent eller mer. Ericsson handlades 3,2 procent högre, med hjälp av Oranges vd som sagt att bolaget inte tänker använda Huawei för 5G i Frankrike, och att operatören föredrar Nokia och Ericsson som leverantörer.

Råvaruaktier gick starkt i hela Europa och Boliden var inget undantag med ett kurslyft på hela 4,4 procent.

Mot strömmen gick H&M som föll 3,0 procent. Bolagets spanska rival Inditex rapporterade en vinst som var något sämre än väntat och en omsättning som var 3,5 procent under konsensus. Inditex backade 4,4 procent i Madrid.

Telia har sålt sitt innehav i Kcell till Kazakhtelecom. För sina aktier får Telia 446 miljoner dollar och bolaget räknar med att redovisa en vinst på 1,1 miljarder kronor. Teliaaktien steg 1,6 procent.

Byggverksamheten i Skanska är med rådande aktiekurs gratis då marknadsvärdet bara prisar in Skanskas utvecklingsverksamheter, skrev ABG Sundal Collier i en analys som mynnade ut i en köprekommendation. Skanska handlades 3,8 procent högre.

Hemfosa stärktes 2,9 procent till 73:50 kronor. Kepler Cheuvreux har satt riktkursen efter avknoppningen av Nyfosa till 89 kronor och rekommenderar köp. Motiveringen är att hyresökningar i kommunservicefastigheter antas vara mindre volatila än i kontorsmarknaden.

Stillfront betalar 20 miljoner euro för tyska Playa Games. Den svenska spelutvecklaraktien lyfte nära 16 procent.

Krisdrabbade Starbreeze hämtade igen en mindre del av senare tids kurskollaps genom att stiga 45 procent till 89 öre. Bolaget uppgav på onsdagen att det ska fokusera på kärnverksamheten och att man ska söka partners för att finansiera verksamheten.

CAG, ett konsultbolag inom IT-management, systemutveckling, drift och förvaltning, premiärhandlades på First North Premier. Teckningskursen i emissionen inför listningen var 66 kronor, men aktien blev i handeln billigare än så och stängde på 63:20 kronor.

Diagram: OMXS30 onsdagen 12 december

Källa: Infront