+0,80% Idag

2018-04-13 13:42:33

BÖRSEN: POSITIVT I VÄNTAN PÅ RAPPORTER, STORA UPP, OMXS30 +0,9%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen klättrade under fredagen i ett positivt klimat för aktier där minskade spänningar i Mellanöstern och viss optimism kring den senaste tidens oro för handelskrig gav stöd. Viss avvaktan kunde noteras inför de kommande amerikanska bankrapporterna. Stora Enso steg på omvänd vinstvarning.

Vid 13:35-tiden var Stockholmsbörsens OMXS30-index upp 0,9 procent till nivån 1.532. I Tyskland steg DAX-index med 0,7 procent

Det rådde generellt lättnad på europeiska börser efter utsagor från President Trump i torsdags kväll om att en attack på Syrien inte är nära förestående. Men att blåsa faran över är för tidigt menar vissa.

"Det vore extremt naivt att tro att den senaste tidens händelser som lett till ökad geopolitisk oro har passerat" sade analyschef Michael Hewson på CMC Markets i London.

I OMXS30 steg verkstad och råvaru-aktier mest. Volvo var mest omsatta aktie och steg med 2,3 procent. Boliden var upp över 2 procent trots fallande basmetallpriser.

Byggbolaget Skanska följde upp den senaste tidens starka orderflöde med ytterligare order från USA värda sammanlagt 670 miljoner kronor. Aktien steg 2,2 procent

Swedish Match, sjönk med 1,7 procent. EU-domstolens generaladvokat föreslog på torsdagen att EU:s snusförbud behålls. Handelsbanken anser i en analysuppdatering att beslutet sätter ett tak för uppsidan i aktien. Rekommendationen är öka.

Bland storbolaget steg skogsbolaget Stora Enso som levererade en omvänd vinstvarning för det första kvartalet och en prognos för det andra kvartalet som slog marknadens förväntningar. Aktien steg 3,6 procent. Andra bolag i sektorn, som finländska UPM-Kymmene steg med drygt 2 procent.

En annan vinnare var detaljhandelskedjan Clas Ohlson som steg med drygt 6 procent efter positiva försäljningssiffror för mars.

Den totala försäljningen steg 9 procent under månaden, klart över enligt SME Direkt väntade 2,4 procent.

Fukthanteringsbolaget Munters fick köprekommendation av Pareto och steg med 3,4 procent.

First North-listade Alelion, som tillverkar litiumjonbatterier och energilagringssystem, lyfte 11 procent efter att ha tecknat ett ramavtal med japanska Toyota.

Sedana Medical tog igen förlorad mark efter nedgång tidigare i veckan på försenade studier. Besked om att försäljningen under det första kvartalet stigit mer än förväntat gav ett lyft på 10 procent.

Innan amerikansk öppning väntas fler bankrapporter från Citi Group och Wells Fargo klockan 14. Rapporten från JP Morgan, som kom vid lunch gav inget större avtryck på de europeiska marknaderna trots en bättre rapport än väntat.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 13 april

Källa: Infront