0,00% Idag

2021-07-09 09:47:03

BÖRSEN: BREDA UPPGÅNGAR, AEGIRBIO RUSAR PÅ ORDER, OMXS +0,5%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen inledde fredagens handel på plus, i likhet med de ledande europeiska börserna. Flera bolag har rapporterat sina kvartalssiffror på morgonen och Aegiorbio har fått en stor order.

Det svenska storbolagsindexet OMXS30 var vid klockan 09.35 upp 0,4 procent till nivån 2.301. Aktier för 2,1 miljarder kronor hade då omsatts på Stockholmsbörsen.

Bland storbolagen syntes Evolution och kommunikationstjänstebolaget Sinch i topp, med uppgångar på omkring 3 procent. Pareto har upprepat köp på Evolution-aktien och höjt riktkursen med tio kronor, från 1.905 till 1.915.

Kinnevik tyngde däremot OMXS30-indexet, med en nedgång på 2,5 procent. Bland förlorarna fanns även Electrolux och Volvo som tappade 1 respektive 0,5 procent.

NP3 och Fabege steg 1,2 respektive 2,5 procent efter att fastighetsbolagen på morgonen redovisat siffror för det andra kvartalet 2021. NP3:s förvaltningsresultat blev 160 miljoner kronor (136), och Fabeges blev 369 miljoner, i linje med analytikers förhandstips på 374 miljoner.

Footway föll 4,3 procent. Nettoomsättning under det andra kvartalet uppgick till 388 miljoner kronor, en tillväxt på 31,7 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Periodens resultat uppgick till -14,2 miljoner kronor (-4,7).

Aegirbio rusade 19 procent. Diagnostikbolaget har tillsammans med Nowmed Sweden fått order av produkter för covid-19-provtagning värd drygt 400 miljoner kronor för leverans till Asien.

Vitrolife backade 2 procent till 396:60 kronor. Medicinteknikföretaget har köpt Igenomix för 1.250 miljoner euro från svenska riskkapitalbolaget EQT samt övriga aktieägare. Förvärvet finansieras delvis genom en riktad nyemission med en teckningskurs om 368:92 kronor per aktie. Även EQT-aktien var ned, med 0,4 procent

Castellum har sålt en fastighetsportfölj i Finland till Nyfosa för 2,1 miljarder kronor. Hyresvärdet uppgår till cirka 183 miljoner kronor per år och uthyrningsgraden uppgår till 95 procent. Aktien klättrade 2 procent.

Senzagen, som utvecklar djurfria labbtester, har fått en order på nära 0,7 miljoner kronor från ett av "världens största kosmetikabolag". Aktien steg nästan 10 procent.

Bland rekommendationer har Pareto höjt skogsbolaget SCA till behåll från sälj. Riktkursen skruvas upp till 138 från 132 kronor. Aktien noterades vara upp 1,7 procent.

Avanza avancerade 2,9 procent. Handelsbanken Capital Markets har stämplat bankaktien med köp, från tidigare behåll, och skruvat upp riktkursen marginellt till 345 från 335 kronor.

Analyshuset Redeye har återupptagit en uppdragsbevakning av gamingbolaget Starbreeze med ett basvärde på 2:20 kronor och värderingsintervall som sträcker sig mellan 0:80 och 5 kronor. Starbreeze-aktien steg nära 3 procent.

Fredagens handelsdebutant var fastighetsbolaget Aquaticus som bytte händer på 101 kronor på Spotlight Stock Market, 1 procent över noteringskursen på 100.

Graf: OMXS30 fredagen den 9 juli

Källa: Infront