+0,40% Idag

2021-01-12 17:29:31

NEW YORK: UPPGÅNGAR, GM LANSERAR ELFORDON, S&P500 +0,2%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De amerikanska börserna var upp efter ett par timmars handel på tisdagen. I toppen återfanns General Motors efter att bolaget lanserat en ny verksamhetsdel inom elfordon.

Vid 17.20-tiden hade Dow Jones industriindex avancerat 0,2 procent till 31.060. S&P 500 steg 0,2 procent till 3.805, samtidigt som tekniktunga Nasdaqs kompositindex adderade 0,4 procent till 13.085.

General Motors lanserade på tisdagen det nya varumärket Brightdrop, inriktat på försäljning av elfordon för leverans och logistik. Utöver fordon kommer Brightdrop erbjuda ett "ekosystem av elektriska produkter, programvara och tjänster".

Vidare meddelade General Motors att Fedex är den första kunden inom det nya affärsområdet, och första leverans av fordon förväntas ske senare i år. GM-aktien steg drygt 6 procent.

Videokonferensbolaget Zoom, som rönt stor popularitet under pandemins hemmaarbetstrend, steg 0,7 procent i den inledande handeln efter besked om en nyemission på cirka 1,7 miljarder dollar.

Det japanska investmentbolaget Softbank har sålt av aktier i taxibolaget Uber till ett värde av 2 miljarder dollar. Försäljningen har genomförts efter att Uber-aktien stigit brant de senaste månaderna och nyligen nått sin högsta nivå hittills. Softbank är fortfarande största ägare efter aktieförsäljningen. Uberaktien var upp 6,5 procent.

Halvledarkoncernen Intels aktie steg 4,3 procent efter att bolaget på måndagskvällen lanserat fyra nya mikrochip. I samband med presentationen meddelade Intel att bolaget avser öka produktionen av sina avancerade serverprocessorer under första kvartalet 2021.

Räntan på den amerikanska tioåringen var upp 5 punkter till 1,18 procent.