0,00% Idag
-6,38% Sedan årsskifte

2020-05-22 17:56:41

NORDEN: CARLSBERG I SAMRISKBOLAG, VINX30 -0,1%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De nordiska börserna hade en dämpad utveckling under fredagen. I Köpenhamn höll börserna stängt.

Samlingsindexet Vinx 30 sjönk 0,1 procent till nivån 932.

Oslobörsens OBX-index var ned 2,1 procent till 701, tyngt av ett fallande oljepris.

Sjömatsbolagen upplevde motstånd. Branschmediet Intrafish rapporterade att klämdagen och det goda vädret över hela Norge gör det svårt för säljare och köpare att enas om laxpriserna. Marknadsaktörer befarar att ingen handel kommer ske förutom på det så kallade Nasdaq-priset, som fastställs i början på nästa vecka. Mowi och Salmar handlades ned 3,3 respektive 4,6 procent.

Shippingbolaget Frontline avancerade drygt 2 procent, trots att Danske Bank Markets justerat ned sin riktkurs för bolaget. Analyshuset förväntar sig en kurs på 95 norska kronor, ned från tidigare 135 kronor. Det huvudsakliga argumentet är att mäklaren anser att råoljemarknadens svaghet överskattas, eftersom spotraterna fortfarande är cirka 50.000 dollar per dag. Aktien stängde på 78 norska kronor.

Flygbolaget Norwegian fortsatte onsdagens trend och avancerade ytterligare 13,5 procent. Investerare tycks vara tillfreds med den skuldomstrukturering som nu genomförts med hjälp av kinesiska staten, genom bolaget BOC Aviation, vilket möjliggör lån från den norska staten på drygt 3 miljarder norska kronor.

I Köpenhamn höll börserna stängt. Trots stängningen meddelade bryggerijätten Carlsberg att man skapat ett samriskbolag för den brittiska verksamheten tillsammans med Marston Brewing. Carlsberg betalar 273 miljoner pund för en ägarandel i bolaget på 60 procent.

Helsingforsbörsens OMXH25-index var ned 0,3 procent till 3.753.

Däcktillverkaren Nokian Renkaat var bland de bäst presterande och steg 1,5 procent.