0,00% Idag
-21,17% Sedan årsskifte

2022-08-05 17:40:03

EUROPABÖRSER: RHEINMETALL RASADE I FRANKFURT, STOXX 600 -0,8%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De ledande Europabörserna avslutade fredagens handel på minus. Lindrigast gick det för det brittiska indexet. Tyska Rheinmetall, vars rapport fick ett svalt mottagande av marknaden, sågs falla betydligt tyngre. Samlingsindexet Stoxx 600 var ned 0,8 procent.

I Frankfurt tappade DAX-indexet 0,7 procent.

Stridsfordonstillverkaren Rheinmetall föll på fredagen efter att företaget rapporterade en sänkning av guidningen för sin försvarsverksamhet, trots att både resultat och försäljning ökat under årets första halva. Rörelseresultatet landade på 206 miljoner euro, en ökning från 191 miljoner euro året innan och en försäljning på 2,7 miljarder euro från 2,6 miljarder euro i fjol. Aktien föll knappt 12 procent.

Även försäkringsbolaget Allianz backade, med 1,6 procent efter att siffrorna för det andra kvartalet kommit in under förväntan.

Parisbörsens CAC 40 pressades 0,7 procent.

Många storbanker noterades på plus på fredagen. De franska storbankerna Credit Agricole och BNP Paribas steg med 2 respektive 1,1 procent. Samtidigt adderade brittiska Barclays 0,6 procent. Sämre gick det för Lloyds som tappade 0,4 procent.

I London backade FTSE 100 med 0,1 procent.