0,00% Idag

2020-09-08 13:36:22

BÖRSEN: BANKER SPJÄRNAR EMOT I BRED NEDGÅNG, OMXS30 -0,8X%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen handlades nedåt på tisdagen, efter en markant uppgång på måndagen. Längst ned bland storbolagen fanns Electrolux och Kinnevik.

Vid 13.10-tiden hade storbolagsindexet OMXS30 backat 0,8 procent till 1.784. Aktier för 7,7 miljarder kronor var samtidigt omsatta på Stockholmsbörsen.

I övriga Europa sjönk franska CAC 40 med 1,5 procent medan tyska DAX noterades 1 procent lägre.

Bland de av Stockholmsbörsens större bolag som stod emot någorlunda fanns storbankerna, där Handelsbanken och Swedbank lyckades stiga något.

Sämre gick det dock för Kinnevik, som återfanns långt ned med en nedgång på 2,8 procent, och Electrolux som tappade 4,7 procent. Kinneviks storägare, Cristina Stenbeck, har sålt drygt 1,3 miljoner aktier i bolaget under augusti månad vilket uppmärksammades under måndagen.

Carnegie har gjort flera förändringar i sin lista över de aktier banken anser vara de mest köpvärda i Norden och ut från listan åker bland annat Electrolux, där Carnegie anser att aktien gått klart bättre än index och att det därför är dags att ta hem vinst.

SCA noterades 1,6 procent lägre sedan bolaget fått sitt långfristiga kreditbetyg reviderat till BBB- från tidigare BBB av S&P Global Rating, som motiverar ändringen med att SCA kommer att redovisa lägre intäkter och lägre ebitda-resultat för 2020 och 2021 än kreditbetygsfirman tidigare trott, "primärt på grund av svagare marknadsförutsättningar".

Trelleborg steg 1 procent till 158:95 kronor efter att DNB Markets höjt riktkursen till 190 kronor från 170 kronor, med upprepad köprekommendation.

Försäljningen i de svenska Ica-butikerna steg med 5,4 procent i augusti 2020 jämfört med motsvarande månad i fjol. I jämförbara butiker var försäljningen upp 5,2 procent under månaden. Aktien klättrade 1,2 procent.

Energilösningsbolagen Soltech och Powercell ska börja samarbeta vad gäller lösningar som omfattar produkter från båda bolagen. Soltech uppgav också att dess dotterbolag Advanced Soltech undersöker möjligheten att göra en preferensaktieemission på upp till 150 miljoner kronor. Soltech var upp 1,8 procent medan Powercell var något ned.

Scandic, som haft det mycket tungt under hela covid-19-pandemin, var upp 2,7 procent under hög omsättning. Hotellföretaget lanserade på tisdagen ett nytt så kallat coworking-koncept på närmare 270 hotell i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland och Polen.

Fastighetsbolaget Fastator gör en riktad emission tillför bolaget 120 miljoner kronor till kursen 120 kronor per aktie. Det motsvarar en rabatt på cirka 13 procent jämfört med måndagens stängningskurs. Aktien tappade 7,6 procent till 127 kronor.

Biometribolaget Fingerprint Cards har med Sentry Enterprises ingått ett globalt licensavtal avseende Fingerprints mjukvaruplattform för access, FPC-BEP. Fingerprint-aktien stärktes 0,8 procent.

Henrik Ehrnrooth, styrelseledamot i ÅF Pöyry, har under föregående vecka och i måndags sålt totalt cirka 350.000 aktier i teknikkonsulten via bolaget Bisectra. Affärens värde uppgår till cirka 83,5 miljoner kronor. ÅF Pöyry var 1,2 procent lägre.

Nextcell Pharma har med sin stamcellsterapi lyckats påvisa signifikant effekt i diabetesstudien av typ-1 under namnet Protrans-2 i fas 2, ett besked som marknaden välkomnade med öppna armar. Aktien lyfte hela 48 procent.