0,00% Idag

2017-11-20 17:58:19

BÖRSEN: AUTOLIV I UBERYRA, ERICSSON I SEKTORRAG, OMXS30 +0,4%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmbörsen vände upp under måndagen medan Tyskland sonderade för någon typ av koalitionsregering snarare än att utlysa nyval. Autoliv lyfte på Ubers självstyrande Volvobilar medan Sobi tappade på framgång för rivalen Roche.

Problemen i regeringsförhandlingarna kommer knappast att skada utsikterna för Tysklands ekonomi, enligt investerare som Bloomberg News talat med. Börserna skakade av sig oron och Stockholm steg i linje med de stora börserna i Europa. Vid stängning var storbolagsindex OMXS30 upp 0,4 procent till 1.624 och omsättningen på hela börsen passerade 13 miljarder kronor.

Ericsson och Nokia stängde 2,6 respektive 2,7 procent upp sedan den gemensamma leverantören Marvell offentliggjort förvärvet av halvledartillverkaren Cavium, i en väntad affär värderad till 6 miljarder dollar.

Geelyägda Volvo Cars ska leverera upp till 24.000 XC90 till Uber som ska göra bilarna självkörande, ett avtal som kan vara värt flera miljarder kronor 2019-2021. När beskedet kom steg Autoliv och stängde 2,5 procent upp.

Fordon var redan starkaste sektor i Europa sedan Volkswagen höjt sina prognoser för försäljningstillväxt och rörelseresultat fram till år 2020. Lastbilstillverkaren Volvo stängde 1,9 procent högre.

I verkstadssektorn var det drag också för Sandvik, Atlas Copco, ABB och SKF som ökade 1,6 till 1,0 procent.

Goldman Sachs har höjt riktkursen för Lundin Petroleum till 238 kronor från 206 kronor och upprepat sin köprekommendation. Oljeaktien handlades för 210 kronor, plus 2,3 procent samtidigt som priset på Brentolja tappat mer än 1 procent.

Sobi föll 5,5 procent efter att blödarsjukakonkurrenten Hemlibra från Roche visat positiva fas 3-resultat.

Orexo har fått godkänt från den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA för Zubsolv mot opioidberoende. Nästa delmålsbetalning förväntas vid Europalansering. Orexo steg 5,3 procent.

Forskningsbolaget Pledpharma rusade 24 procent tack vare ett asiatiskt licensavtal med Solasia för utveckling och kommersialisering av Pledox.

Henrik Borelius har beslutat sig att lämna omsorgsbolaget Attendo efter 17 år varav 14 som vd. Aktien föll 5,6 procent.

Bostadsutvecklaren Oscar Properties rekylerade upp 3,1 procent efter den senaste tidens bostadsfrossa.

Läkemedelstillverkaren Recipharm steg 5,0 procent efter att Handelsbanken höjt sin rekommendation till köp från öka.

Industribemannaren Uniflex kan bli ett bra köp trots tyskt trubbel, skrev Dagens Industri och aktien steg 2,0 procent. Köpråd för aktier i Alimak, Balco och Klaria Pharma fanns i senaste Börsveckan. Alimak och Balco ökade 2,0 procent, och Klaria drog iväg 23 procent.

Och på Aktietorget dök Crowdsoft 36 procent efter att ha berättat om förvärv av Flowscape villkorat en apportemission och en företrädesemission om 57 miljoner kronor.

Graf: OMXS30 den 20 november 2017

Källa: Infront.