+0,30% Idag

2019-10-23 09:06:47

BIOARCTIC: TISDAGENS KURSREAKTION MOTIVERAD - REDEYE (R)

(Korrigerar veckodag i rubriken)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Forskningsbolaget Bioarctics aktie steg under tisdagen med 45 procent, vilket Redeye bedömer är en uppgång som var motiverad.

Det framgår av en analyskommentar på onsdagen.

Amerikanska Biogens, med den till Bioarctics läkemedelskandidat Ban2401, konkurrerande läkemedelskandidat aducanumab för behandling av Alzheimers sjukdom kom under tisdagen med positiva besked. En ansökan om marknadsgodkännande ska lämnas in till den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA. Detta trots att Biogen avbröt fas 3-studieprogrammet för aducanumab tidigare under 2019 och amyloid beta-hypotesen, som aducanumab bygger på, dödförklarades av flera analytiker.

Enligt Redeye ger framförallt Emerge-studien stöd för amyloid-beta-hypotesen.

Redeye höjer efter Biogens positiva resultat sannolikheten för att Ban2401 når marknaden till 55 procent från tidigare 50 procent. Detta får till följd att analyshusets riktvärde i basscenariot höjs till 144 kronor från tidigare 127 kronor.

Det nya riktvärdet från Redeye ger en kurspotential på nästan 58 procent jämfört med Bioarctics stängningskurs på 91:30 kronor på tisdagen.

På onsdagsmorgonen rekylerade Bioarctics aktie tillbaka omkring 4 procent i börsöppningen.