0,00% Idag
-20,78% Sedan årsskifte

2022-05-13 22:09:51

NEW YORK: TWITTER MOTSTRÖMS PÅ MUNTER BÖRS, S&P 500 +2,4%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Börserna i New York avslutade veckans sista handelsdag kraftigt uppåt på fredagen. Mot strömmen gick Twitter efter att Elon Musk twittrat att uppköpsaffären tillfälligt pausats men att han fortfarande avser att fullfölja förvärvet.

Vid stängning var Dow Jones industriindex upp 1,5 procent till 32.196, samtidigt som tekniktunga Nasdaq kompositindex steg 3,8 procent till 11.805. Breda S&P 500 adderade 2,4 procent till 4.011, motsvarande en uppgång på 0,1 procent räknat från Stockholmsbörsens stängning.

Elon Musk, som tidigare lagt ett uppköpsbud på Twitter, twittrade att affären tillfälligt pausats. En stund därefter twittrade han däremot att han fortfarande avser att genomföra utköpet av bolaget. Aktien handlades 9,7 procent lägre.

Elbilstillverkaren Tesla, som Elon Musk rattar, var upp 5,7 procent. Sedan budet på Twitter blivit känt har aktien i Tesla tappat omkring 25 procent.

Nätmäklarappen Robinhood var upp 25 procent. Sam Bankman-Fried, grundare av kryptohandelsplattformen FTX, har köpt nästan 8 procent av aktierna i Robinhood vilket gör honom till bolagets tredje största ägare, rapporterar CNBC.

På kryptofronten noteras också att Microstrategy, vars balansräkning till viss del utgörs av investeringar i bitcoin, återtog en större del av den senaste veckans branta fall i aktien. Aktien klev upp knappt 20 procent. Flera kryptovalutor har i samband med börstappet på världens börser den senaste tiden också dragits med nedåt, men bjöd på viss återhämtning under fredagen.

Fordonskoncernen Ford avslutade dagen uppåt med 8,5 procent efter att Morgan Stanley höjt sin rekommendation till jämvikt från tidigare undervikt.

Uppåt gick det även för ett antal USA-noterade kinesiska bolag. Alibaba var upp 8,5 procent medan JD.com och Pinduoduo steg med 5,9 respektive 10,2 procent.

Den amerikanska tioårsräntan var upp 11 punkter till 2,93 procent. På råvarufronten var WTI-oljan upp 4,8 procent medan nordsjöoljan Brent klättrade 4 procent. Oljebolagen Chevron och Exxon avancerade 1,9 respektive 3 procent.

Graf: S&P 500 fredag 13 maj.

Källa: Infront.