+0,03% Idag

2018-09-14 10:39:17

BÖRSEN: MINDRE UPPGÅNG MED CYKLISKT I TOPP, OMXS30 +0,3%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen inledde fredagens handel med en uppgång i nivå med de större börserna på kontinenten.

Bäst gick cykliska råvaru- och verkstadsbolag, medan Getinge intog jumbopositionen. Svenska inflationsdata kom in lägre än väntat, vilket åtföljdes av en försvagning av kronan.

Nasdaq lade ett bud på fintechbolaget Cinnober, som steg över budkursen, medan fordonsunderleverantören Concentric backade efter att ha förlorat kundaffärer.

Vid 10.30-tiden var Stockholmsbörsens OMXS30-index upp 0,3 procent till nivån 1.626. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick då till 1,6 miljarder kronor. I Tyskland och Frankrike var motsvarande index också upp 0,3 procent.

Den svenska inflationen, mätt som KPIF, uppgick till 2,2 procent i augusti, något under väntade 2,3 procent. Inflationen rensad för de volatila energipriserna blev 1,2 procent, ned från 1,3 procent i juli och klart under väntade 1,4 procent. Därmed cementeras trenden med avtagande energirensad inflation. Kronan tappade mark mot både euro och dollar efter beskedet.

SSAB toppade storbolagsindexet med en uppgång på 1,3 procent. I samma riktning gick bland andra ABB, som fått en köprekommendation av Société Générale, samt Atlas Copco, Autoliv och Alfa Laval. I botten av indexet låg Getinge, ned 0,8 procent, samt H&M, som tappade 0,5 procent.

Störst var dramatiken utanför OMXS30. Kredithanteringsbolaget Intrum steg hela 8 procent sedan Sampo flaggat upp för drygt 5 procent av kapitalet i vad bolaget för Nyhetsbyrån Direkt förklarar vara en "finansiell placering".

Än mer avancerade Cinnober, som utvecklar börs- och clearingsystem, sedan konkurrenten Nasdaq lagt ett bud värt 75 kronor per aktie för det förlustbringande bolaget. Erbjudandet motsvarar en premie om 22 procent jämfört med torsdagens stängningskurs. Aktien steg 24 procent till 76:50 kronor.

Fordonsunderleverantören Concentric backade drygt 5 procent sedan bolaget förlorat ett kundavtal, vilket innebär en försäljningsminskning under 2019 på cirka 10 procent. Concentric varnade för just detta i samband med halvårsrapporten och påpekar nu att kundförlusten innebär prishöjningar som bidrar till att den underliggande rörelsemarginalen väntas öka till 22 procent för 2018.

Nedåt var det även för Enquest, minus 3 procent, trots ett för dagen stabilt oljepris. Barclays har sänkt sin rekommendation för oljebolaget till jämvikt från övervikt.

Redeye har höjt sin värdering av First North-listade Xspray. Rimligt värde i ett basscenario är nu 135 kronor per aktie. Aktien steg drygt 3 procent.

På makrogandan kvarstår bland annat:

- USA: detaljhandel augusti kl 14.30

- USA: industriproduktion augusti kl 15.15