0,00% Idag

2020-09-08 17:37:59

BÖRSEN: NEGATIVA ANALYSER TYNGDE ELECTROLUX, OMXS30 -0,9%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Index rörde sig nedåt på Stockholmsbörsen på tisdagen, efter måndagens uppgång. Längst ned bland de stora fanns Electrolux och Kinnevik.

Vid stängning hade OMXS30 backat 0,9 procent till 1.783. Aktier för 19,9 miljarder kronor omsattes på Stockholmsbörsen.

Bland de av Stockholmsbörsens större bolag som stod emot bäst fanns H&M och SKF, som steg 1,1 respektive 1 procent.

Sämre gick det för Kinnevik, som återfanns långt ned med en nedgång på 3,2 procent. Kinneviks storägare, Cristina Stenbeck, har sålt drygt 1,3 miljoner aktier i bolaget under augusti månad vilket uppmärksammades under måndagen.

Sämst av de stora var Electrolux, som tyngdes av negativa analyser och backade 5,4 procent till 178:60 kronor. Goldman Sachs ser risk för 200 miljoner kronor i råvarumotvind för Electrolux 2021, rapporterar Dow Jones med hänvisning till en analys där vitvarujättens betyg sänks till sälj från neutral med riktkursen nedskruvad till 145 kronor (158). Carnegie har gjort flera förändringar i sin lista över aktier banken anser vara mest köpvärda i Norden och ut från listan åker bland annat Electrolux.

SCA noterades 0,2 procent lägre sedan bolaget fått sitt långfristiga kreditbetyg sänkt till BBB- från tidigare BBB av S&P Global Rating, som motiverar ändringen med att SCA kommer att redovisa lägre intäkter och lägre ebitda-resultat för 2020 och 2021 än kreditbetygsfirman tidigare trott.

Beskedet att el- och vätgaslastbilstillverkaren Nikola ingått ett strategiskt samarbete med General Motors, där GM kommer få 11 procent av Nikola, skapade svallvågor. Powercell steg initialt på nyheten men backade till slut 1,4 procent.

Försäljningen i de svenska Ica-butikerna steg 5,4 procent i augusti 2020 jämfört med motsvarande månad i fjol. I jämförbara butiker var försäljningen upp 5,2 procent. Aktien klättrade 1,3 procent.

Scandic, som haft det tungt under covid-19-pandemin, var upp 2,9 procent under hög omsättning. Hotellföretaget lanserade ett nytt så kallat coworking-koncept på närmare 270 hotell i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland och Polen.

Fastighetsbolaget Fastator gör en riktad emission som tillför 120 miljoner kronor till kursen 120 kronor. Det motsvarar en rabatt på cirka 13 procent jämfört med måndagens stängning. Aktien tappade 8,7 procent till 125:50 kronor.

Biometribolaget Fingerprint Cards har med Sentry Enterprises ingått ett globalt licensavtal avseende Fingerprints mjukvaruplattform för access, FPC-BEP. Fingerprint-aktien stärktes 1,7 procent.

Affärsvärldens huvudscenario för Kopparbergs är en viss avmattning nästa år, men att bolaget fortsätter växa underliggande med ett par procent per år.

"Använder vi en lite mer tillväxtbetonad värderingsmultipel på 14 gånger rörelseresultatet finns en uppsida på drygt 30 procent", skriver tidningen och ger Kopparbergs en köprekommendation. Aktien steg 1,9 procent.

Nextcell Pharma har med sin stamcellsterapi lyckats påvisa signifikant effekt i diabetesstudien av typ-1 under namnet Protrans-2 i fas 2, ett besked som marknaden välkomnade. Aktien lyfte 59 procent.