-0,08% Idag

2019-09-11 06:26:26

RÄNTOR/VALUTOR: USA-RÄNTOR UPP, DOLLARN STÄRKS MOT YENEN

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) USA-räntorna steg efter svensk stängning på tisdagen, bland annat sedan emissioner ökat tillgången på både statsobligationer och företagsobligationer, samtidigt som dollarn stärktes mot yenen.

En emission av treåriga obligationer för 38 miljarder dollar såldes till en ränta på 1,573 procent, bid/cover blev 2,42 jämfört med 2,49 som var snittet för de senaste sex emissionerna, och andelen indirekta budgivare (där utländska centralbanker ingår) köpte 46,2 procent.

I dag, onsdag, emitteras tioåriga obligationer och på torsdag 30-åriga.

Handlarna uppgavs positionera sig inför räntebeskeden från tre stora centralbanker de kommande dagarna - ECB i morgon torsdag, och Federal Reserve och Bank of Japan nästa vecka.

"Marknaden väntar sig att centralbankerna på ett eller annat sätt kommer att kompensera för den globala tillväxtavmattningen och hotet om ett mer utdraget handelskrig", uppgav Nick Twidale på X-Chainge i Sydney för Bloomberg News.

President Donald Trump avskedade på tisdagen sin nationelle säkerhetspolitiske rådgivare, John Bolton, och kommentatorer tolkar det som att Trumps hökaktiga fas nu är över.

"Jag informerade John Bolton i går kväll att hans tjänster vid Vita Huset inte längre är nödvändiga. Jag var djupt oense med många av hans förslag, liksom många andra i administrationen", skrev presidenten på Twitter.

Avskedet kommer efter månader av spänningar över politiken mot Iran och Nordkorea.

Enligt Financial Times uppgav Bolton att han själv hade valt att avgå. Tidningen skriver att Boltons sorti betyder ännu en seger för utrikesminister Mike Pompeo, som står mycket nära Trump.

På temat Trump vann republikanen Dan Bishop, som stöttas av Trump, ett speciellt kongressval i Nord-Carolina på tisdagen, enligt AP.

Wall Street Journal skriver att vissa investerare tror att den senaste uppgången i USA-räntorna kan spegla tecken på planering inför nästa månads handelssamtal mellan USA och Kina. Även om det inte finns så stor optimism om att dessa förhandlingar kommer att leda till någon kraftig förändring så uppmuntras en del investerare av de relativa framsteg som gjorts i handelssamtalen och av den brist på uppmärksamhet som Trump visat samtalen.

"Det faktum att det har varit tyst på handelsfronten har varit lugnande. Bara det att (president Trump) inte har Twittrat något" har lugnat investerar och dämpat volatiliteten, sade John Lloyd, chef för global kreditanalys på Janus Henderson, till WSJ.

I onsdagens asiatiska handel pekar de amerikanska räntorna svagt nedåt, med den tioåriga benchmarkräntan 8 punkter upp till 1,72 procent, mätt från svensk stängning på tisdagen.

I eftermiddag bjuds det USA-statistik som PPI för augusti och definitiva grossistlager för juli.

Asiatiska börser stiger på onsdagen efter ett sent rally på Wall Street, med undantag för de kinesiska som är svagt ned, med Japans Topix-index på +1,4 procent, japanska räntor stiger och yenen försvagas mot dollarn.

På valutamarknaden handlas dollarn nu kring 107:74 mot yenen, upp från 107:23 i går eftermiddag, medan euron har stärkts till 1:1053 mot dollarn, från 1:1035.

Kronan är 1 öre starkare mot dollarn och 2 öre starkare mot euron.

Den europeiska makroagendan är tunn på onsdagen, med ett panelsamtal i Madrid om digitala valutor för vice Riksbankschef Cecilia Skingsley som en av få kända punkter.

onsdag kl 6.25 (tisdag kl 16.15)
=================================
USD/SEK 9:6684 (9:7033) EUR/USD 1:1053 (1:1035)
EUR/SEK 10:6866 (10:7073) USD/JPY 107:74 (107:23)