+1,20% Idag

2019-08-07 17:43:37

BÖRSEN: STÄNGDE PÅ PLUS MED ELECTROLUX I TOPP, OMXS30 +0,3%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen vände raskt ned på onsdagseftermiddagen, i samband med att de amerikanska investerarna vaknade för dagen, men rekylerade återigen upp på plus innan stängning.

USA:s president Donald Trump sade på Twitter att det inte är Kina som är problemet, utan Federal Reserve då de "vägrar erkänna sina misstag".

Vid stängning hade OMXS30-index stigit 0,3 procent till 1.528 och aktier för cirka 14 miljarder kronor bytte under onsdagen ägare på Stockholmsbörsen. I Frankrike steg CAC40 med 0,9 procent, medan tyska DAX var upp 0,6 procent.

De globala marknadsräntorna föll tillbaka på bred front på onsdagen. Den amerikanska 10-2 spreaden tog sig än närmare invertering, vilket enligt många marknadsaktörer ses som en pricksäker recessionssignal.

Tillbaka i Sverige återfanns Electrolux och Kinnevik bland de bäst presterande storbolagen på OMXS30, efter uppgångar på 2 respektive 1,7 procent. Även H&M och Getinge gick bra och steg runt 1,3 procent.

I motsatt ände av index återfanns flera verkstadsbolag. Alfa Laval, Volvo, SKF och Atlas Copco handlades ned 0,6 till 0,9 procent. Även SEB och Securitas gick sämre än index som helhet.

Bland bolag utanför Storbolagsindexet steg lastbilstillverkaren Traton 3 procent sedan en rad analytiker inlett bevakning med i huvudsak positiva utlåtanden.

Även guldfokuserade gruvbolaget Semafo gick bra och steg 6,3 procent efter sin kvartalsrapport samt stöd från en fortsatt uppgång i guldpriset. Semafo föll över 9 procent på tisdagen då produktionsprognosen skruvades ned i spåren av ett gruvras.

Sektorkollegan Endomines hade också en bra dag och lyfte över 14 procent. Bland de större gruvbolagen steg Lundin Mining 0,3 procent sedan familjen Lundin ökat sitt innehav, medan Boliden backade 0,3 procent.

På råvarumarknaden handlades Brentoljan rejält ned på onsdagseftermiddagen. De amerikanska lagren av råolja steg med 2,4 miljoner fat förra veckan, väntat var en nedgång med 2,8 miljoner fat. Inom sektorn backade Lundin Petroleum 1,4 procent, IPC 7,2 procent och Maha Energy 5,5 procent.

Bättre gick det för solenergiproducenten Etrion, som rusade 15 procent efter en kvartalsrapport som enligt Pareto Securities var klart bättre än väntat.

Hoist Finance steg 1,5 procent. Finansmannen och fastighetsinvesteraren Erik Selin har under juli köpt drygt 3,4 miljoner aktier i bolaget, vilket motsvarar 3,8 procent av kapital och röster.

Sämre gick det för bostadsutvecklaren JM som sattes ned 4,3 procent. Storägaren Obos sålde under juli aktier motsvarande 2 procent av kapital och röster, men är fortsatt största ägaren. Enligt Obos handlade försäljningen om en portföljbalanseringen då de tog hem vinsten efter den senaste tidens kursuppgång.

I-Tech, som säljer färgtillsatser, lyfte efter att ha fått sin största order hittills, på 57 miljoner kronor från Japan. Aktien steg 21 procent.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 7 augusti

Källa: Infront