-0,86% Idag

2016-09-27 10:26:47

BÖRSEN: UPPGÅNG KOM AV SIG MED BANKER SOM SÄNKE, OMXS30 0,2%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen öppnade på plus men arbetade sig ner mot nollan under den första handelstimmen med banker som främsta indexbroms.

OMXS30 hade backat 0,2 procent till 1.415 klockan 10.15, och omsättningen på Stockholmsbörsen hade då nått cirka 2,5 miljarder kronor.

Måndagens europeiska strykpojke banksektorn, där Deutsche Bank återhämtade sig något efter gårdagens tyska ras, var ånyo sämst i Sverige. Den svenska storbankskvartetten utgjorde främsta indextyngd.

I tyska DAX-indexet, som var oförändrad och därmed något starkare än sin svenska motsvarighet, var Deutsche Bank bästa aktie för dagen med en rekyl på en knapp procent upp efter måndagens nästan åttaprocentiga ras. Commerzbank, som av tyska medier uppges planera utdelningsstopp, backade däremot 0,8 procent och låg med det i bottenskiktet av indexet.

Nokia intog förstaplatsen i OMXS30 med plus 1,8 procent. Bolaget har utökat ett samarbete med China Unicom om höghastighetsnät i kinesiska tunnelbanor.

Electrolux har höjts till köp från behåll av Nordea, och var näst bäst i indexet med plus 1,3 procent. Även Boliden fick näring av en bankrekommendation: Credit Suisse har höjt riktkursen till 220 från 200 kronor och upprepat sitt "outperform". Aktien steg 0,8 procent till 194:30 kronor medan rörelserna var små på basmetallmarknaderna.

Bland aktierna längst ned i OMXS30 fanns Fingerprint Cards på minus cirka 1 procent. Enligt bolagets kund Xiaomi finns en ultraljudssensor i dess nya mobiltelefon Mi5S, en teknologi som Fingerprints konkurrent Qualcomm, men såvitt känt inte Fingerprint, använder sig av. Fingerprint-aktien var som vanligt mest omsatt.

Ratosaktien var upp 0,8 procent och gick därmed något bättre än index. Bolaget meddelade under morgonen att butikskedjan Plantagen köps för ett skuldjusterat värde på 2,9 miljarder norska kronor.

Nibeaktien reagerade något negativt på villkoren i bolagets nyemission, och var ned 1,5 procent.

Oasmia, som rasade över 20 procent, till 7:70 från 9:60 kronor, i slutet av måndagshandeln medan årsstämman pågick återhämtade sig till drygt 9 kronor, en uppgång på drygt 18 procent.

Catena Media steg nästan 5 procent med stöd av ett köpråd från Carnegie.

Bland bolag på smålistorna steg Jojka 15 procent på Aktietorget. Bolaget är verksamt inom SMS-reklam och har tecknat avtal med ett spelbolag.

Källa: Infront