+0,04% Idag

2019-10-29 08:40:37

BÖRSEN: VÄNTAS ÖPPNA OREGELBUNDET EFTER 14 UPPGÅNGSDAGAR

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen väntas inleda tisdagen oregelbundet. Det breda indexet för den svenska börsen har stigit under 14 handelsdagar i rad, vilket tangerar tidigare rekord.

Storbolagsindexet OMXS30 väntas enligt IG Markets förhandel öppna oförändrat, efter måndagens uppgång med 0,7 procent till nivån 1.760 som skedde med verkstad och industribolag i täten. Terminerna för de ledande Europabörserna pekar marginellt ned på tisdagsmorgonen.

Trots positiva signaler i handelskonflikten mellan USA och Kina, där USA:s president Donald Trump på måndagen sade att förhandlingarna går snabbare än väntat, så var utvecklingen blandad på de asiatiska börserna på tisdagen.

Swedbank är numera föremål för en sanktionsprövning av Finansinspektionen i spåren av penningtvättsuppgifterna kring Baltikum, enligt besked från FI. Myndigheten räknar fortfarande med att bli klar med undersökningen i början av nästa år.

Massa- och pappersbolaget Stora Ensos operativa rörelseresultat uppgick till 231 miljoner euro för det tredje kvartalet. Enligt Infront Datas sammanställning av tio analytikers prognoser väntades i genomsnitt 240 miljoner euro. Stora Enso höjde samtidigt sitt sparprogramsmål.

Teknikkonsulten ÅF Pöyry redovisade ett rörelseresultat på 274 miljoner kronor för det tredje kvartalet. Enligt Infront Datas snittestimat hade analytikerna räknat med 289 miljoner. Nettoomsättningen var 2 procent lägre än förväntat. ÅF Pöyry har noterat en mer osäker marknad i vissa segment.

Nischbanken Resurs tillväxt i intäkter och rörelseresultat fortsatte i det tredje kvartalet med stöd av god utveckling i båda Resurs banksegment, enligt vd Kenneth Nilsson. Parallellt med tillväxten kvarstod samtidigt utmaningarna inom affärssegmentet Consumer Loans.

E-handlaren Bygghemma redovisar en fördubblad nettovinst på 53 miljoner kronor efter en organisk omsättningstillväxt på närmare 15 procent.

Ett annat rapportbolag var samhällsfastighetsbolaget SBB som redovisade ökade hyresintäkter och fördubblat förvaltningsresultat, men mindre fastighetsuppvärderingar än under motsvarande kvartal i fjol.

MTG meddelade i sin delårsrapport att bolaget initierar en översyn av strategin för bolagets gamingvertikal. Översynen av strategin kan resultera i att gamingvertikalen ingår i ett samriskbolag eller att MTG helt övergår till att bli ett renodlat globalt esport-företag. Bolaget meddelade även ett effektiviseringsprogram som ska ge årliga besparingar på cirka 50 miljoner kronor.

Miljöteknikbolaget Minesto ska genomföra en riktad nyemission på 60 miljoner kronor och en företrädesemission på 87 miljoner kronor.

Eniro gör en nedskrivning av uppskjutna skattefordringar och immateriella tillgångar om totalt cirka 475 miljoner kronor. Enligt delårsrapporten sjönk bolagets rörelseintäkter i kvartalet med 29 procent till 254 miljoner kronor.

Handelsbanken Capital Markets sänker sin rekommendation för fastighetsbolaget Diös till sälj från behåll. Riktkursen sänks från 77 till 80 kronor. Aktien stängde på 87:40 i måndags.