0,00% Idag
-1,41% Sedan årsskifte

2020-05-28 08:30:00

Atrium Ljungberg AB: Atrium Ljungberg förvärvar kontorsfastighet i Sundbyberg

Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg har idag träffat avtal om förvärv av kontorsfastigheten Eken 14 i Sundbyberg. Fastigheten omfattar drygt 8 000 kvadratmeter uthyrbar yta och förvärvas till ett underliggande fastighetsvärde om 295 miljoner kronor.

Eken 14 ligger i direkt anslutning till den välkända Marabouparken och Eken 6, även kallad Chokladfabriken, en fastighet som Atrium Ljungberg förvärvade år 2016. Eken 14 kommer att komplettera Chokladfabrikens utbud av kontorslokaler och ger tillsammans en effektiv förvaltning. Eken 14 ligger inom planprogrammet för Sundbybergs nya stadskärna och har potential att utvecklas både inom befintliga byggnader och med
tillkommande byggrätter.
- Genom förvärvet av Eken 14 stärker vi vår position och våra möjligheter att vara med och utveckla centrala Sundbyberg, ett av Stockholmregionens mest intressanta områden med stor tillväxt av såväl företag som bostäder. Här vill vi skapa ett riktigt bra sammanhang där olika verksamheter stärker varandra, säger Johanna Jonsson, transaktionschef på Atrium Ljungberg.
Eken 14 omfattar drygt 8 000 kvadratmeter uthyrbar yta. Affären sker genom en bolagstransaktion och det underliggande fastighetsvärdet uppgår till 295 miljoner kronor före avdrag för latent skatt. Fastigheten är i det närmaste fullt uthyrd och hyresvärdet uppgår till 16 miljoner kronor. Säljare är Wäsö Fastigheter. Atrium Ljungberg tillträder fastigheten den 3 juni 2020.
[image] Nacka, 2020-05-28
Atrium Ljungberg AB (publ)

För mer information kontakta:

Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg, 070-341 53 37, annica.anas@al.se
Johanna Jonsson, transaktionschef, Atrium Ljungberg, 070-812 42 13, johanna.jonsson@al.se

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar cirka 1,2 miljon kvadratmeter fördelat på ett sjuttiotal fastigheter, värderade till 48 miljarder kronor. Våra handelsplatser har 60 miljoner besökare per år och i våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande cirka 32 miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat som ATRLJ-B.STpå Nasdaq Stockholm Large Cap-listan. Läs mer på www.al.se

Attached html: HTML
Attached pdf: PDF