-1,14% Today

2018-02-13 08:36:21

BÖRSEN: AVVAKTANDE UPPGÅNG VÄNTAS EFTER RAPPORTTÄT MORGON

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen väntas inleda tisdagen avvaktande efter gårdagens starka utveckling och den breda uppgången i USA. Bolagsrapporterna har fortsatt att strömma in under morgonen där Peab levererat siffror över förväntan medan Indutrades fjärde kvartal var åt det svagare hållet jämfört med förväntansbilden.

Gårdagens handel i New York bjöd på en fortsatt återhämtning med stark utveckling för samtliga större aktieindex. Utvecklingen i den efterföljande Asienhandeln visar på en liknande bild även om uppgångarna överlag inte är lika rejäla som i USA.

Oljeterminerna letar sig upp marginellt med Brenten på knappa 63 dollar per fat, vilket kan jämföras med de 70 dollar som gällde i början av månaden. Även på basmetallmarknaden noterades uppgångar nu på morgonen. På valutasidan har den dollarförsvagning som inleddes under måndagseftermiddagen fortsatt under natten.

Vid 8.30-tiden noterades terminerna för de större Europabörserna strax under oförändrat. IG:s förhandel indikerar att Stockholmsbörsen ska öppna 0,3 procent ner.

Rapporter:

* Swecos ebita-resultat, exklusive extraordinära poster, sjönk till 448 miljoner kronor det fjärde kvartalet (478). Den organiska tillväxten blev 0 procent och påverkades negativt av högre projektjustering och negativa kalendereffekter.

* Ahlstrom-Munksjös justerade ebitda-resultat på 63,1 miljoner euro det fjärde kvartalet överträffade analytikernas förväntade 59,8 miljoner.

* Wihlborgs driftsöverskott steg till 440 miljoner kronor (379) och förvaltningsresultatet till 295 miljoner (263).

* Thules underliggande rörelseresultat landade på 65 miljoner kronor. Enligt två analytikers estimat väntades 58,5 miljoner.

* Indutrades ebita-resultat blev 299 miljoner kronor, vilket var 6 procent under analytikernas snittförväntan.

* Peabs rörelseresultat blev 742 miljoner kronor, mot väntade 702 miljoner. Orderingången steg till 12.060 miljoner kronor (väntat 10.432).

* Precise Biometrics, som i en tidigare vinstvarning pekat på en förlust, redovisar ett nettoresultat på -12 miljoner kronor (4,4).

* Paradox rörelsevinst blev 86,7 miljoner kronor (85,9) i det fjärde kvartalet. Vd Fredrik Wester tar rollen som arbetande styrelseordförande och styrelseledamoten Ebba Ljungerud från Kindred blir ny vd.

Rekommendationer:

* UBS har sänkt rekommendationen för Boliden till sälj från tidigare neutral med en riktkurs på 245 kronor.

* ABG Sundal Collier har tagit upp bevakning av spelbolaget Net Gaming med rekommendationen. Enligt ABG väntas aktien stå i 15 kronor inom sex månader, vilket skulle innebära ett kurslyft med 56 procent från nuvarande nivå.

Makro:

- Storbritannien: KPI, PPI januari kl 10.30