+0,81% Idag

2018-05-28 08:54:33

BÖRSEN: VÄNTAS ÖPPNA UPP, ITALIEN I FOKUS, OLJEBOLAG KAN FALLA

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen väntas öppna högre på måndagen. Finansmarknaderna förefaller se positivt på att Italiens president Mattarella avvisat populistpartiernas val av en euroskeptisk finansminister och att försöket att bilda regering därmed föll, något som dock kan leda till nyval och ökade politiska problem.

Etablissemangskritiska Femstjärnerörelsen uppger att de överväger att föreslå riksrätt mot presidenten Sergio Mattarella medan ledaren för invandringskritiska Lega antyder en konspiration och en vilja till nyval.

Visst marknadsstöd kommer samtidigt från att USA:s president Donald Trump verkar bekräfta att hans planerade möte med Nordkoreas Kim Jong-Un är tillbaka på spåret, tre dagar efter att Trump avblåst mötet.

Asiens börser hade lite blandad utveckling på måndagen men låg mestadels på plus. USA-börserna sjönk marginellt på fredagskvällen jämfört med tidpunkten för de svenska börsernas stängning. På måndagsmorgonen indikerar dock USA-terminerna en viss uppgång. London och USA håller helgstängt på måndagen.

Enligt IG Markets förhandel ser det svenska storbolagsindexet OMXS30 ut att öppna 0,3 procent upp. I fredags sjönk indexet 0,4 procent till nivån 1.587.

Oljebolag kan komma att pressas ytterligare av att oljepriserna har utökat de nedgångar som inträffade i fredags. Det har kommit signaler från flera producentländer om möjliga utbudsökningar.

Styrelsen i Impact Coatings har sparkat bolagets vd, grundare och storägare Henrik Ljungcrantz.

Telia har tillsatt nya chefer i Danmark respektive Sverige. Danmark har länge varit bolagets stora problemmarknad. I fredags tappade Telia-aktien 2,5 procent. Aktiemarknaden uppskattade inte att telejätten befinner sig i samtal om att köpa Bonnier-koncernens tv-del.

NCC får köpråd av Dagens Industri som anser att hög direktavkastning, stark balansräkning och stor

förbättringspotential inom bygg är faktorer som lockar.

Zetadisplay köper ett norskt bolag och gör en företrädesemission på 74,5 miljoner kronor.

Måndagen innebär första dag för handel för på First North för I-Tech som säljer en färgtillsats som motverkar påväxt av havstulpaner på fartyg. I en intervju med Nyhetsbyrån Direkt nyligen sade Philip Chaabane att I-Tech kan nå lönsamhet från slutet av 2019 utan en kraftig expansion av antalet anställda. Samtidigt medgav han att det är svårt att slå sig in i en konservativ bransch.

Verkstadsbolaget Atlas Copcos gruv- och infrastrukturdel Epiroc, som delas ut och noteras den 18 juni, ifrågasätter att en konsolidering av hela värdekedjan skulle medföra stora synergier eller stora fördelar för kunden. Det framgår av en intervju med Dagens Industri inför Epirocs kapitalmarknadsdag i Örebro på onsdag. Per Lindberg uppger att han ofta får propåer från investmentbanker om att köpa verksamhet "nedströms", i förädlingsledet med materialhantering och liknande, men han ifrågasätter värdet av att göra det.

Flera möbel- och heminredningssajter inom Bygghemmakoncernen, som noterades på Stockholmsbörsen under våren, använder sig av rekommenderade priser i sin marknadsföring på ett vilseledande sätt, enligt en granskning från SVT:s konsumentredaktion Plus som offentliggjordes i helgen.

Beträffande bostadsutvecklarna kan noteras att dessa och byggbolagen arbetar i motvind när det kommer till priser på nya bostäder. Totalt har runt 8 procent av det nyproducerade utbudet av lägenheter i Stockholmsområdet prissänkts, skriver Dagens Industri.

Fingerprint Cards storägare Johan Carlström, som är nominerad till styrelseordförande, tror på en comeback för det prispressade biometribolaget på två-tre års sikt, enligt en intervju i Svenska Dagbladet.