-0,78% Today

2017-11-30 13:42:59

INTEGRUM: 5 OPERATIONER I USA GENOMFÖRDA MED BRA RESULTAT (NY)

(tillägg: vd-intervju i sista stycket)

STOCKHOLM (Direkt) Medicinteknikbolaget Integrum, som utvecklar och marknadsför system för skelettförankrade proteser, uppger att de fem första operationerna med bolagets protes vid militärsjukhuset Walter Reed i Washington DC, som tidigare har aviserats, nu har genomförts under två dagar med bra resultat.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Den 25 oktober meddelade Integrum att Walter Reed hade lagt den första ordern avseende fem lårbenspatienter med ett totalt ordervärde på cirka 2 miljoner kronor.

USA har under det senaste decenniet upplevt en kraftig ökning av krigsrelaterade amputationer, främst till följd av militära insatser i Mellanöstern och Afghanistan. Över 1.600 amerikanska soldater har fått en eller flera armar eller ben amputerade i samband med insatserna i Irak, Afghanistan och Syrien.

Militärsjukhuset Walter Reed har tidigare ansökt om finansiering från det amerikanska försvaret, vilket i oktober hade blivit godkänt för 20 lårbenspatienter, varav den första ordern på fem system då anlände till Integrum.

Hur ser Integrums möjligheter ut kring de övriga av de 20 patienterna? Kan konkurrenter få uppdraget i stället för er?

"Möjligheterna ser bra ut med avseende på bra utfall för de första fem och syftet är att de övriga skall genomgå behandling, men det är inte tidsatt ännu. Vi bedömer att konkurrenterna är cirka fyra år ifrån ett godkännande av myndigheten FDA", uppger Integrums vd Jonas Bergman för Nyhetsbyrån Direkt.