+0,79% Idag

2018-01-08 18:01:07

BÖRSEN: FORTSATT FEST MED FASTIGHET I TOPP, OMXS30 +0,5%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen förlängde under måndagen den börsfest som har präglat inledningen av året. Flera vinnare fanns i fastighetssektorn. Klädjätten H&M vände åtminstone tillfälligt upp efter fem dagars kurspress, samtidigt som färska rekommendationer för andra företag rörde om på marknaden.

Vid stängning var OMXS30 upp 0,5 procent till 1.619, med aktier för 16,8 miljarder kronor omsatta på Stockholmsbörsen.

H&M slutade bara 0,1 procent upp efter en försvagning under eftermiddagen. I klädsektorn noterades att det icke börsnoterade svenska klädföretaget Boomerang gick i konkurs och att klädförsäljningen i Tyskland, som är en viktig marknad för H&M, sjönk 10 procent under årets första vecka.

Aktier i fastighetssektorn gick bra i Sverige och Europa i samband med en europeisk räntenedgång. Fabege klättrade 2,1 procent. Flera bostadsutvecklare gick samtidigt starkt med stöd av uppgifter i DN om en bra inledande visningshelg på året.

Verkstadsbolagen Atlas Copco och Sandvik steg 1,4-1,8 procent. DNB har höjt sin rekommendation på Sandvik till köp.

SAS lyfte 6 procent efter en köprekommendation i Dagens Industri. Tieto klättrade 7 procent sedan UBS höjt sin rekommendation för it-konsulten till köp.

Bland de relativt få storbolag inom OMXS30 som gick svagt återfanns Fingerprint Cards som sjönk 4,3 procent efter fredagens starka uppgång. Vitvarubolaget Electrolux tappade 0,8 procent.

Starbreeze steg 11 procent utan några egentliga nyheter. Spelbolaget hade dock ett kursmässigt tufft fjolår.

Dosplaneringsföretaget Raysearch, som i höstas vinstvarnade för det nu rapporterade tredje kvartalet, backade ytterligare 8 procent på måndagen i efterdyningarna av att den belgiska samarbetspartnern IBA vinstvarnade i fredags.

Förpackningstillverkaren Billerud Korsnäs har drabbats av massavedsbrist till följd av den milda vintern och befarar att det första kvartalet kommer att påverkas negativt med 80-100 miljoner kronor. Aktien tappade initialt, men återhämtade sig och slutade 0,1 procent upp.

Nordea adderade Hoist Finance till sin svenska modellportfölj samtidigt som nischbanken Nordax fick lämna densamma. Hoist steg 3,3 procent medan Nordax föll 4,2 procent.

Nordsjöoljan handlades upp marginellt till 67:65 dollar fatet. Bland oljeaktierna var Enquest upp 6,6 procent, medan Lundin Petroleum och Africa Oil steg 2-3 procent vardera.

I biotekniksektorn steg både Medivir runt 7 procent och Diamyd 2 procent efter positiva nyheter kring studieresultat.

Scandic Hotel sjönk 4,3 procent efter sänkt rekommendation från Morgan Stanley.

ABG:s riktkurshöjning av Dustin från 75 till 90 kronor medförde en 4 procent dyrare Dustin-aktie som bytte ägare vid 82 kronor.

Gruvbolaget Endomines, som fokuserar på guld, producerade 398 kilogram av den ädla metallen under förra året. Det var i den övre delen av bolagets mål på 350-400 kilogram. Aktien steg 0,3 procent.

Cell Impact har fått en kinesisk order värd 0,2 miljoner kronor som enligt bolaget är en viktig indikator på konkurrenskraftig teknologi. Aktien steg 13 procent.

Upp var det även för båtmotorbolaget Cimco, vars aktie ökade 6,6 procent efter att bolaget identifierat vad som orsakade värmeproblem i den problemdrabbade 200-hästarsversionen av deras utombordare, och har en plan på plats. Dessutom ser det enligt pressmeddelandet om detta ljust ut för den mindre 150-hästarsversionen.

Graf: Kursutvecklingen för OMXS30 den 8 januari 2018

Källa: Infront