-1,08% Idag
-0,50% Sedan årsskifte

2018-07-13 18:22:03

BÖRSEN: UPPÅT MED VERKSTAD I TÄTEN, CAPIO STEG, OMXS30 +0,6%

STOCKHOLM (Direkt) I Stockholm stängde börsen på en lätt uppgång under fredagen. Verkstad låg i topp med Atlas Copco och SKF. Capio steg efter bud från fransk vårdjätte.

Vid stängning var Stockholmsbörsens OMXS30-index upp 0,6 procent till nivån 1.551. Aktier för 7,1 miljarder kronor hade då omsatts på Stockholmsbörsen.

Draghästarna under fredagen i storbolagsindexet blev Atlas Copco som var upp 2,3 procent efter höjd rekommendation från ABG Sundal Collier till köp från behåll. SKF steg 2 procent, Alfa Laval 1,5 procent samt ABB var upp 1 procent.

Tyngde gjorde banker som backade svagt. Även telekom tappade där Tele2 och Telia sjönk 2,3 respektive 0,3 procent. Med på listan över fredagens förlorare var även klädjätten H&M, som backade 0,9 procent. H&M-storägaren och styrelseordförande Stefan Persson har fyllt på ytterligare i sitt innehav med 1,5 miljoner aktier.

Fastighetsbolaget Castellum har kvartalsrapporterat och vd:n Henrik Saxborn sade i en intervju med Direkt att Finland är en intressant ny marknad för bolaget efter förvärv där i juni. Aktien var upp med 0,5 procent.

Den franska vårdjätten Ramsay Générale de Santé lade under fredagen ett bud på Capio om 48:50 kronor per aktie, ett bud som Capios styrelse senare avvisade. Aktien steg 27 procent.

Spelbolagsunderleverantören Netent släppte en svag kvartalsrapport för andra kvartalet 2018 varpå aktien föll 18,6 procent.

"Vi är absolut inte nöjda att vi har en negativ tillväxt i euro. Det är så klart en besvikelse", sade Netents vd Therese Hillman i en intervju med Direkt angående bolagets klena tillväxt på den betydelsefulla brittiska marknaden.

Teknikhandelsföretaget Addtech har kvartalsrapporterat för det andra kvartalet 2018 och visade stark organisk tillväxt och höga marginaler. Avgående vd Johan Sjö svarade i en intervju med Direkt att han inte var särskilt förvånad då:

"Orderingången har varit väldigt bra och vi har känt ända sedan i vintras att det skulle bli ett fantastiskt kvartal". Aktien gick upp 1,7 procent.

Impact Coatings, som levererar en teknologi för ytbeläggning av bland annat bränslecellsplattor, har mottagit en order värd 6 miljoner kronor från tyska Varioplast Konrad Däbritz. Aktien gjorde en återhämtning från torsdagens nedgång och steg 4,1 procent.

Rymdteknikbolaget Gomspace, listat på First North, har säkrat ett finansieringsavtal med ett värde på upp till 300 miljoner kronor genom European Select Growth Opportunities Fund som är en fond fokuserad på smallcap-bolag inom teknik och hälsovård som uppvisar en stor tillväxtpotential. Finansieringslösningen uppskattades inte av marknaden som handlade ned aktien med drygt 18 procent.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 13 juli

Källa: Infront