-0,99% Idag

2019-10-01 13:21:34

BÖRSEN: POSITIV HANDEL MEN OREGELBUNDET SEKTORVIS, OMXS30 +0,5%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen handlades upp vid lunchtid på tisdagen i viss sektormässig oregelbundenhet. I toppen fanns både generellt defensiva och konjunkturberoende industribolag, trots dystra makrosignaler.

Omkring klockan 13.15 hade OMXS30 stigit 0,5 procent till 1.655 och aktier för 6,4 miljarder kronor var omsatta på Stockholmsbörsen. Starkast inom OMXS30 var Electrolux, som steg 2,4 procent efter att ha fått upprepad köprekommendation från Kepler Cheuvreux.

Inköpschefsindex för industrisektorn sjönk till 46,3 i september från 51,8 månaden före, klart sämre än 52,0 från Infront Datas analytikersammanställning.

Flera industribolag fanns dock klart på plus. Atlas Copco handlades upp 1,8 procent, SSAB var upp 1,1 procent.

Även samtliga bankerna steg, liksom Swedish Match, som var tvåa i listan 2,3 procent upp.

I botten fanns defensiva Essity och Securitas, 0,8 procent ned vardera. Teleoperatören Tele2, som dock avskiljde utdelning på 4:40, backade 3:60 kronor och fanns tekniskt i botten av OMXS30. Även Astra Zeneca och Volvo fanns på minus.

Bulten, som tillverkar fästelement för fordonsindustrin, har lämnat en vinstvarning på samma tema som när bolaget vinstvarnade i juli i år. Fortsatt nedgång på fordonsmarknader och anpassning av produktion har under det tredje kvartalet belastat resultatet med cirka 20 miljoner kronor. Svag efterfrågan kan påverka produktionstakten även under fjärde kvartalet, enligt bolaget. Aktien var 2,7 procent ned.

Astra Zeneca backade efter en rad nyheter på morgonen. Dels har säljer bolaget de globala Losec-rättigheterna till tyska Cheplapharm Arznelmittel för 243 miljoner dollar. Rättigheterna för Kina, Japan, USA och Mexiko ingår dock inte i affären. Astra Zeneca har även mottagit svar från amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA kring marknadsansökan för PT010 vid behandling av kol. Bolaget kommer att arbeta nära FDA kring nästa steg i ansökningsprocessen, där en andra studie med positiva fas 3-resultat i studien Ethos kommer att inkluderas. Läkemedelsaktien var 0,5 procent lägre.

På mindre listor gick flera andra läkemedelsbolag i motsatt riktning. Moberg Pharma steg 9 procent. Bolaget har ingått ett exklusivt licensavtal med Taisho gällande utveckling, registrering och kommersialisering av MOB-015 i Japan. Moberg Pharma kan erhålla milstolpsintäkter på upp till 50 miljoner dollar.

Calliditas steg 4 procent. Bolaget ser en möjlighet att ansöka om ett villkorat godkännande för läkemedelskandidaten Nefecon i Europa. Boule Diagnostics steg 7,2 procent efter att Pareto tagit in aktien tillsammans med fastighetsbolaget Platzer i oktoberportföljen. Platzer steg 1,8 procent.

Sobi har fått en höjd rekommendation av Danske Bank, till behåll. Aktien handlades upp 2,1 procent.

Utöver Tele2 handlades också Lundin Petroleum utan rätt till utdelning. Lundin Petroleum handlades oförändrad, utdelningen var 3:61.

Konsumentombudsmannen, KO, har stämt spelsajten Karamba som ägs av ett dotterbolag till Aspire Global. Enligt KO lovar Karamba bonusar och freespins som i praktiken tvingar spelaren att spela för mycket stora summor om inte pengarna ska gå förlorade. Aspire backade 6,5 procent.

Graf: OMXS30 vid lunchtid tisdagen den 1 oktober

Källa: Infront