-1,08% Idag
-0,50% Sedan årsskifte

2018-06-13 08:43:15

BÖRSEN: ÖPPNING NÅGOT HÖGRE VÄNTAS, ATCO UTAN RÄTT TILL EPIROC

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen väntas börja veckans första handelsdag med försiktigt stigande index. Globalt har nyhetsflödet till stor del präglats av USA:s president Donald Trumps toppmöte med Nordkoreas ledare Kim Jong Un. USA-räntorna har hållit sig stabila inför onsdagskvällen Fedbesked och dollarn har stärkts mot såväl euron som yenen.

Omkring klockan 8.30 var terminen för DAX 0,1 procent upp och CAC 40-terminen var oförändrad. Terminen för FTSE 100 var 0,2 procent lägre och förhandeln hos IG indikerade en öppning 0,2 procent upp för svenska OMXS30.

USA-börserna stängde på tisdagen med mindre uppgångar, för S&P 500:s del med 0,2 procent och för Nasdaqs kompositindex med 0,6. I Asien har börserna på onsdagen gått åt skilda håll: uppåt i Tokyo och Taiwan, nedåt i Hongkong och Fastlandskina.

I råvarusektorn sjönk oljan på morgonen efter oro över ökat utbud från Opec och en rapport som visar växande USA-lager. Basmetallerna handlades i de flesta fall lägre.

Bolagsnyheter:

* Atlas Copco handlas utan rätt till den gruv- och infrastrukturverksamhet som knoppas av under namnet Epiroc. Verkstadsbolagets aktier väntas falla i storleksordningen 80-90 kronor enligt analytiker, vilket alltså antas vara den nivå där Epiroc ska börja handlas måndagen 18 juni.

* Collectors finanschef Maria Lykken Ljungdahl lämnar banken efter tio månader. Koncerncontroller Magnus Erkander går in som tillförordnad ersättare. Collectors styrelse beslutade nyligen även om ett vd-byte.

* SAS har förlängt avtalet med charterbolaget Apollo över sommarsäsongen 2019. Avtalet är värt cirka 1 miljard kronor.

* Catena Media köper tillgångarna i Hammerstone, som är verksamt inom finansiella tjänster i form av aktieanalys med fokus på USA.

* Flexion Mobile, som erbjuder en alternativ distributionsplattform för Androidspel, gör debut på First North.

Rekommendationer:

* Millicom har fått en höjd rekommendation av Morgan Stanley, till övervikt från tidigare jämvikt. Riktkursen för aktien, som på tisdagen stängde på 539 kronor, höjs till 650 kronor från tidigare 600.