+0,52% Idag

2018-04-20 08:46:20

BÖRSEN: ERICSSON-LÄTTNAD NÄR RAPPORTSÄSONGEN TAR FART

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen ser ut att inleda fredagen högre. De större Europabörserna indikerar mindre oregelbundna rörelser. För svenskt vidkommande drog rapportsäsongen i gång med eftertryck på fredagen med exempelvis Ericsson, Telia och SSAB bland aktörerna.

I Asien var det nedåt där Kina-börserna tappade rejält medan Tokyo-börsen klarade sig bättre. Detta efter att New York-börserna tappat en del på torsdagskvällen.

Amerikanska räntor har handlats upp något ytterligare och dollarn har samtidigt stärkts. Räntemarknadsaktörer i USA höll ögonen på stigande råvarupriser, som kan indikera stigande inflation.

Spot-priset på Nordsjöolja handlas till en bit under 74 dollar. På metallfronten var det mestadels sjunkande priser.

Vid 8.35-tiden var terminerna för de större Europabörserna ned mellan 0,1 procent till upp 0,3 procent.

Stockholmsbörsen ska i sin tur öppna 0,5 procent högre, enligt IG Markets.

På rapportfronten:

* Ericssons underliggande bruttomarginal var klart bättre än väntat, närmare 36 procent mot väntade drygt 32 procent enligt SME Direkt. Dessutom blev det oväntat en underliggande rörelsevinst på närmare 1 miljard kronor mot väntad förlust på 0,6 miljarder. Marknadsaktörer tror på en uppgång för aktien med åtminstone 5-10 procent i öppningshandeln.

* Telias underliggande ebitda-resultat var något bättre än väntat med ett starkt kassaflöde. Dessutom inför teleoperatörsjätten ett återköpsprogram på totalt 15 miljarder kronor. Även Telia-aktien bör stiga ett par procent i öppningen enligt bedömare.

* SSAB:s rörelseresultat var hela 22 procent lägre än väntat. Framför allt tyngdes affärsområdet Europa, där bolaget hänvisar till problem med tågtransporter av stålämnen. Vidare tyngdes "Special Steel" av produktionsstörningar i form av ett stopp i masugnen under två veckor i Oxelösund. Aktien väntas backa 3-5 procent enligt en bedömare.

* Billerud Korsnäs spår fortsatt stark efterfrågan i alla affärsområden under det andra kvartalet. Rapporten för det första kvartalet var dock i underkant: omsättningen och rörelseresultatet steg i samtliga divisioner men nådde knappt upp till förväntningarna.

* Investor och Atrium Ljungberg har också öppnat sina böcker.

* Bland andra bolag som rapporterat på fredagsmorgonen märks Qliro och Byggmax som vinstvarnat sedan tidigare. Även Duni och Impact Coatings har stått för rapporter.

* Odd Molly vinstvarnade på torsdagskvällen. En svag start på året och ett lägre resultat än föregående år, skriver bolaget.

* First North-listade Urb-it redovisar fortsatta stora förluster i kvartalet, och har därtill fått en oren revisionsberättelse för 2017 efter att den tidigare vd:n åsamkat bolaget stora kostnader.

* Industrigruppen Infrea gör sin första dag på Nasdaq First North.

Bland rekommendationer:

* Nordea har höjt ABB till köp från behåll efter torsdagens rapport som var bättre än väntat.

* Handelsbanken höjer hotellkedjan Scandic till köp från öka.