0,00% Idag
-20,78% Sedan årsskifte

2022-05-13 15:56:50

NEW YORK: TWITTER RASAR PÅ MUNTER BÖRS, S&P 500 +1,3%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De ledande amerikanska börserna öppnade uppåt på fredagen. Rampljuset riktades delvis mot Twitter, vars aktie tog ett stort kliv nedåt efter att Elon Musk twittrat att uppköpsaffären tillfälligt pausats. Han avser dock att fullfölja förvärvet.

Vid 15.50-tiden var Dow Jones industriindex upp 0,7 procent till 31.945, samtidigt som tekniktunga Nasdaq kompositindex steg 2,5 procent till 11.655. Breda S&P 500 adderade 1,3 procent till 3.976.

Fed-chefen Jerome Powell sade på torsdagskvällen att stabila priser är fundamentet i ekonomin, men det kommer att krävas "viss smärta" för att få inflationen under kontroll. Det vore trots det värre om prisuppgången fortsätter. Att få inflationen under kontroll är prioriterat, sade Fed-chefen vidare.

Gällande det oroliga omvärldsläget uttryckte Vita husets pressekreterare under gårdagen att USA skulle stötta såväl Finland som Sverige om att länderna tar steget för att bli medlemmar i Nato. Försvarsalliansen fortsätter löpande att bistå Ukraina och Ryssland har varnat för att assistans till Ukraina riskerar att leda till en bredare konflikt.

På bolagsnivå stack Twitter ut. Elon Musk, som tidigare lagt ett uppköpsbud på mikrobloggen, twittrade att affären tillfälligt pausats. En stund därefter, däremot, twittrade Elon Musk att han fortfarande avser att genomföra utköpet av bolaget. Aktien handlades 11 procent lägre.

Elbilstillverkaren Tesla, som Elon Musk rattar, var upp 4 procent. Sedan budet på Twitter blivit känt har aktien i Tesla tappat omkring 25 procent.

Nätmäklarappen Robinhood klev upp knappt 22 procent. Sam Bankman-Fried, grundare av kryptohandelsplattformen FTX, har köpt nästan 8 procent av aktierna i Robinhood vilket gör honom till bolagets tredje största ägare, rapporterar CNBC.

På kryptofronten noteras också att Microstrategy, vars balansräkning till viss del utgörs av investeringar i bitcoin, återtog en större del av den senaste veckans branta fall i aktien. Aktien klev upp knappt 19 procent. Flera kryptovalutor har i samband med börstappet på världens börser den senaste tiden också dragits med nedåt, men stod inför viss återhämtning under fredagseftermiddagen.

Den amerikanska tioårsräntan var upp 10 punkter till 2,92 procent.

Graf: S&P 500 fredag 13 maj.

Källa: Infront.