0,00% Idag
-2,66% Sedan årsskifte

2020-06-29 17:50:53

NORDEN: BLANDAD UTVECKLING FÖR OLJEBOLAGEN, VINX30 +0,5%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De nordiska börserna steg på måndagen även om uppgången var något mer blygsam jämfört med de ledande europeiska indexen.

Samlingsindexet Vinx 30 var vid stängning upp 0,5 procent till nivån 979.

Oslobörsens OBX-index steg 0,7 procent till 720.

Oljepriset handlades upp något under dagen och bland de norska oljebolagen var det blandad utveckling. Equinor var upp 0,6 procent medan DNO sjönk 2,7 procent. Beträffande Aker BP har kreditvärderingsbyrån S&P ändrat sina kreditutsikter till stabila från negativa, samtidigt som ratingen BBB- upprepades. Aker BP steg 0,2 procent.

Flera fiskodlingsbolag steg under måndagen. En analytiker på Sparebank 1 uttalade sig positivt om sektorn som helhet. Mowi och Bakkafrost var båda upp 1,4 procent.

Köpenhamnsbörsens OMXC25-index var upp 0,1 procent till 1.344.

Servicebolaget ISS var under press efter en analys från Jefferies som menade att bolagets marginaler kan sätta käppar i hjulet för en återhämtning. Under eftermiddagen meddelade även ISS att bolaget varslar 300 anställda till följd av minskad aktivitetsnivå under covid-pandemin. Aktien sjönk 3,0 procent på måndagen och är ned 32 procent sedan årsskiftet.

DSV Panalpina fick stöd av en analytiker på Deutsche Bank som höjde riktkursen med 17 procent till 900 danska kronor och samtidigt upprepade sin köprekommendation. Aktien steg 2,3 procent till 810 danska kronor.

I Helsingfors handlades OMXH25-indexet upp 0,5 procent till 3.927 där flera verkstadsbolag ledde utvecklingen.

Nokia har blivit utvald som ensam leverantör av 5G-nät till Taiwan Mobile i ett treårigt ramavtal värt cirka 400 miljoner euro. Telekombolagets aktie sjönk dock 0,2 procent.