-0,20% Idag

2019-03-14 17:56:25

BÖRSEN: UPP TROTS FÖRSENAT TRUMPMÖTE, H&M I TOPP, OMXS30 +1,1%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen fortsatte på torsdagen veckans stigande trend. Medieuppgifter om ett senarelagt möte mellan Donald Trump och Kinas president Xi Jinping till tidigast april gav bara tillfällig börshicka.

Storbolagsindexet OMXS30 klättrade 1,1 procent till nivån 1.591. Aktier för 15,8 miljarder kronor omsattes på Stockholmsbörsen.

H&M steg 3,5 procent under hög omsättning. Det var den tredje uppgångsdagen för klädjätten som sedan en tid har omgärdats med utköpsrykten. På sina håll har Melker Schörlings större försäljningar av aktier, i bland annat Hexagon, väckt spekulationer om att finansmannen skulle vara en del familjen Perssons förmodade utköpsplaner, något som dock har dementerats av Melker Schörling AB.

Affärsbankerna var överlag upp med Nordea och SEB i tätposition med uppgångar på runt 1,5 procent. Andra storbolag som gick starkt var Skanska som steg 2,2 procent och Swedish Match som återhämtade sig 1,6 procent efter onsdagens fall.

Utanför storbolagen rörde rekommendationer och riktkursändringar om i grytan. E-handelsbolaget Boozt steg 2,6 procent till 66 kronor. Nordea har inlett bevakning och satt en köprekommendation med riktkursen 84 kronor.

Cancerläkemedelsföretaget Ascelia Pharma avancerade 18 procent till drygt 29 kronor. Tidigare i veckan handelsdebuterade bolaget efter en nyemission med teckningskurs 25 kronor.

I det senaste numret av Affärsvärlden rekommenderades köp av bland annat Christian Berner. Teknikhandelsföretagets storförvärv av Zander & Ingeström i fjol framstår som ett riktigt fynd och tidningen bedömer att aktien har mer att ge. Christian Berner steg 6,6 procent.

Detaljhandelskollegan Clas Ohlsson, som föll med 11 procent på onsdagen till 71:50 kronor efter bolagets rapport för det tredje kvartalet, fortsatte ned 3,8 procent till 68:80 kronor. ABG Sundal Collier och SEB Equities har sänkt sina respektive riktkurser för bolaget till 85 (90) respektive 82:50 (87:50) kronor.

Cloetta höll kapitalmarknadsdag i Stockholm där bolaget upprepade sina finansiella mål. Godisföretaget planerar utökade investeringar i sitt fabriksnätverk. Aktien slutade oförändrad.

Sinch, som är under namnbyte från CLX Communications, tappade 3,7 procent till 130 kronor. En grupp aktieägare i företaget har sålt sammanlagt 3,15 miljoner Sinch-aktier till institutionella investerare för 120 kronor per aktie.

Diagram: OMXS30 torsdagen den 14 mars

Källa: Infront