-0,54% Idag
-4,17% Sedan årsskifte

2018-12-06 08:48:00

BÖRSEN: LÄGRE ÖPPNING VÄNTAS, AUTOLIV GÖR STOR RESERVERING

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen såg på torsdagsmorgonen ut att börja dagen med en nedgång. USA-börserna höll på onsdagen stängt på grund av begravningen av förre presidenten George Bush, medan Asienbörserna på morgonen föll på bred front. I Asien bidrog gripandet av Huaweis finanschef på USA:s begäran till oron.

Vid 8.40-tiden var terminerna för tyska DAX och franska CAC40 ned 1 respektive 0,8 procent. IG:s förhandel indikerade samtidigt en nedgång med knappt 1 procent för Stockholms OMXS30-index.

Inför Opecmötet som officiellt börjar i Wien på torsdagen kom under onsdagseftermiddagen signaler om att Opec och samarbetsländerna enats om en produktionsminskning, men inte om storleken på neddragningen. Efter en prisuppgång på onsdagen föll oljeterminerna på torsdagsmorgonen tillbaka något.

Autoliv reserverar i fjärde kvartalet i år motsvarande nästan 1,9 miljarder kronor för EU-kommissionens pågående utredning om konkurrensbrott. Bolagets bedömning är att böterna kan komma att utdömas under första halvåret 2019. Autoliv har även fått en sänkt rekommendation av Morgan Stanley, till jämvikt från tidigare övervikt.

Astra Zenecas vd Pascal Soriot har för franska Les Echos kommenterat rykten om sin avgång, uppgifter som han avfärdade och beskrev som "mycket destabiliserande för alla". Han sade även att bolaget för närvarande ligger i linje med sin egen prognos om en försäljning på minst 40 miljarder dollar år 2023.

På rekommendationsfronten har flera nyheter kommit på morgonen.

Hexagon har sänkts till undervikt, från tidigare övervikt, av Barclays som även sänker riktkursen kraftigt: till 430 kronor mot tidigare 630.

Efter rapporten får Clas Ohlson en höjd rekommendation av SEB, som höjer aktien till köp från tidigare sälj.

Volvo har fått en sänkt riktkurs av Morgan Stanley, till 125 kronor från tidigare 130. Rekommendationen undervikt upprepades. Volvoaktien backade rejält på onsdagen sedan nordamerikansk statistik visat en nedgång i lastbilsförsäljningen i november.

Morgan Stanley sänker dessutom rekommendationen för Veoneer, till jämvikt från tidigare övervikt.

Handelsbanken har gjort ändringar i fastighetssektorn. Resultatet är att rekommendationerna för Fabege och Hufvudstaden höjs till köp, i båda fallen från öka. För Klövern sänks i stället rekommendationen till minska, från tidigare öka.

Affärsvärlden rekommenderar i sin senaste utgåva köp för Skanska, Enea och Eastnine.

Två aktier börjar handlas på torsdagen: kundhanteringsbolaget Lime som noteras på Stockholmsbörsen, och gamingbolaget Beyond Frames som listas på Spotlight.

Orexo har under dagen kapitalmarknadsdag.