+0,70% Idag

2018-11-23 10:20:40

BÖRSEN: ERICSSON UPP, STARBREEZE-RAS EFTER VARNING,OMXS30 +0,5%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen inledde fredagens handel på plus efter ett litet snabbt hack nedåt strax efter öppning. Ericsson gav stöd till index efter förnyade uppgifter om att USA uppmanar sina allierade att undvika att använda utrustning från den kinesiska telekomleverantören Huawei. Spelutvecklaren Starbreeze toppade förlorarlistan efter vinstvarning.

Vid 10-tiden var Stockholmsbörsens OMXS30-index upp 0,5 procent till nivån 1.473. Aktier för 1,2 miljarder kronor hade bytt ägare. På kontinenten steg Frankfurtbörsens DAX-index 0,3 procent och franska CAC med 0,2 procent.

Starbreeze ska sänka sina kostnader och har inte längre kvar sitt mål om positivt ebitda-resultat helåret 2019, enligt spelutvecklarens pressmeddelande på fredagen. Starbreeze-aktien har tappat stort de senaste veckorna och den har bara i november fallit 42 procent före fredagens besked. I fredagens inledning sjönk spelutvecklarens aktie ytterligare 16 procent till 3:18 kronor. Tidvis betalades aktien under 3 kronor, samma nivåer som våren 2014.

Ericsson ledde vinnarlistan bland storbolagen, aktien steg 1,9 procent, efter Wall Street Journals uppgifter kring Huawei. Branschkollegan Nokia handlades upp drygt 1 procent. Inom storbolagsindex avancerade också Hexagon, Nordea och Autoliv runt eller något över procenten.

Tyska GEA, som på vissa områden konkurrerar med Alfa Laval, är mindre säkra på affärsutvecklingen under 2019 än tidigare trots goda volymer under 2018, framgick av ett pressmeddelande på fredagen. Alfa Laval backade 0,3 procent och på Frankfurtbörsen sjönk GEA med 1 procent.

Hemfosas avknoppning fastighetsbolaget Nyfosa gjorde debut på Stockholmsbörsen och handlades vid 10-tiden runt 44:50 kronor. Samma dag som Nyfosa knoppades av, i tisdags, sjönk Hemfosa-aktien med 45:60 kronor. Carnegie har inför delningen bedömt det rättmätiga värdet på Nyfosa till 45-50 kronor.

Gamingbolaget Zordic klev in på NGM Nordic MTF och noterades runt 4 kronor. Teckningskursen i emissionen var 5:90 kronor.

Bland morgonens rapporterande bolag sjönk affiliatebolaget Better Collective med 7,7 procent och forskningsbolaget Kancera med 4,4 procent.

Bioteknikbolaget Neurovive, som rapporterade under torsdagen och uppgav att det har behov av kapital, fortsatte ned med 10,5 procent.

E-handlaren Boozt vände upp med 1,6 procent efter veckans rapportrelaterade rapportpress.

Sportboksleverantören Kambi ökade drygt 2 procent till 224:50 kronor. Danske Bank Markets har höjt riktkursen för Kambi till 290 från 238 kronor och upprepat sitt köpråd.

USA-börserna stänger klockan 19.00 svensk tid på grund av halvdagshandel under Thanksgivingfirandet.