+0,55% Idag

2018-10-29 10:06:49

DETALJHANDEL: BUTIKSDÖD KAN PÅVERKA BANK OCH FASTIGHET - PWC

STOCKHOLM (Direkt) En utbredd butiksdöd riskerar att sprida sig till fastighets- respektive banksektorn. I värsta fall kan det bli fråga om kreditförluster i mångmiljardklassen.

Det varnar konsultjätten PwC för i en ny rapport, rapporterar SvD Näringsliv.

"Tittar man på utvecklingen och förflyttningen till online så kommer vi att se ett betydligt minskat behov av fysiska butiker framöver. Det blir färre köpcentrum", säger PwC-strategen Per Hannover till tidningen. Han är en av författarna bakom en rapport med namnet "Blir detaljhandeln den första dominobrickan att falla?".

SvD framhåller som exempel på trenden att Odd Molly nyligen beslutat att krympa butiksbeståndet från 17 till 6 stycken. Flera liknande besked har kommit på senare tid.

Till och med den snabbväxande norska sportklädeshandlaren XXL kan komma att stänga butiker inom loppet av ett par år, framhöll den nya vd:n Ulf Bjerknes för Nettavisen i samband med förra veckans kvartalsrapport.

"Nu är det några butiker med gult ljus och om vi ser en mer negativ utveckling kan det bli aktuellt att lägga ned dem", sade han med tillägg att XXL har lite mer problemfyllda butiker ur lönsamhetsperspektiv i samtliga länder. XXL har butiker i Norge, Sverige, Finland samt Österrike.

I fastighetssektorn hade exempelvis konkursen för Best of Brand en viss inverkan på Atrium Ljungbergs tredje kvartal. I spåren av bolagets delårsrapport häromveckan upprepade Kepler Cheuvreux rekommendationen behåll.

"Med både lägre hyrestillväxt från handel och kundförluster förväntar vi oss att oron för Atrium Ljungbergs handelsexponering återvänder", framhöll investmentbanken.